به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۱، ۱۴۰۳

دادگاهی در روسیه حکم بازداشت غیابی «یولیا ناوالنایا» را صادر کرد

 

ناوالنایا: ولادیمیر پوتین یک قاتل و جنایتکار جنگی است. جای او در همان مجتمع کیفری و همان سلول 2 در 3 متری است که در آن الکسی را کشت 

دادگاهی در مسکو روز سه‌شنبه 19 حکم بازداشت غیابی «یولیا ناوالنایا»، بیوه الکسی ناوالنی، کنش‌گر مخالف حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، که چند ماه پیش به مرگ مشکوک در زندانی در روسیه درگذشت را صادر کرد.


به گزارش «رویترز»، دادگاه «ناوالنایا» را که در خارج از روسیه زندگی می‌کند، به همکاری با یک «گروه افراطی» متهم کرد. این حکم به این معنی است که اگر «ناوالنایا» پا به خاک روسیه بگذارد، با دستگیری حتمی روبرو خواهد شد.


«ناوالنایا» 47 ساله پس از مرگ همسرش در یک مجتمع کیفری در قطب شمال در ماه فوریه امسال، در کانون توجه جهانی قرار گرفت. او گفته که به مبارزه برای آنچه ناوالنی «روسیه زیبای آینده» می‌خواند ادامه خواهد داد.


گروه غیرانتفاعی «بنیاد حقوق بشر» مستقر در ایالات متحده هفته پیش «ناوالنایا» را به عنوان رئیس خود انتخاب کرد. او گفت که از این نقش جدید برای ادامه مبارزه شوهر فقیدش علیه پوتین استفاده خواهد کرد.


«ناوالنایا» از زمان مرگ همسرش با تعدادی از رهبران برجسته غربی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سانفرانسیسکو دیدار کرده است.


او روز سه‌شنبه خطاب به حامیانش در «ایکس» نوشت بهتر است به جای تمرکز بر روی حکم دادگاه علیه وی، روی نبرد علیه ولادیمیر پوتین تمرکز کنند.


او افزود: «وقتی در این باره می‌نویسید، لطفاً فراموش نکنید که نکته اصلی را ذکر کنید که «ولادیمیر پوتین یک قاتل و جنایتکار جنگی است که جای او در زندان است و نه در لاهه، در یک سلول دنج با تلویزیون، بلکه در روسیه، در همان مجتمع کیفری و همان سلول 2 در 3 متری که در آن الکسی را کشت».


ناوالنایا در پست خود در ایکس تاکید کرد: «ما از هر وسیله‌ای که برای مبارزه با پوتین و رسیدن به روسیه زیبای آینده مفید باشد، استفاده خواهیم کرد.»