به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۱۸، ۱۴۰۳

مشارکت بالای فرانسوی‌ها، راست افراطی را عقب زد

  

رای‌گیری در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه به پایان رسید و نظرسنجی از رای‌دهندگان نشان می‌دهد بر خلاف پیش‌بینی‌ها، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» بیشترین رای را به دست نیاورده و ائتلاف چپ می‌تواند با به دست آوردن بین ۱۷۵ تا ۲۱۵ کرسی بزرگترین حزب در پارلمان شود. حدود ۸۵ درصد کرسی‌های پارلمان در این دور مشخص می‌شود. به گفته ناظران، این یکی از مهم‌ترین انتخابات فرانسه در سال‌های اخیر است و بالاترین مشارکت در بیش از ۴۰ سال اخیر را داشته است.

رای‌گیری ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ۸ شب ادامه داشت و مراکز رای‌گیری شاهد حضور پرشمار رای‌دهندگان بود. براساس تازه‌ترین آمار، مشارکت نزدیک به ۶۰ درصد بوده است که بالاترین میزان از سال ۱۹۸۱ (۴۳ سال پیش) است و کمی بیش از دور اول انتخابات در یکشنبه پیش.

بنابر نظرسنجی‌های پیش از شروع رای گیری، «اجتماع ملی» پیشتاز بود و می‌توانست بزرگترین حزب در پارلمان ‌شود، ولی اکثریت کافی برای کنترل پارلمان را به دست نمی‌آورد.

مارین لوپن و ژردن باردلا، دو چهره اصلی «اجتماع ملی»، به یک پیروزی «دراماتیک و تاریخی» امید داشتند. اما پیش‌بینی‌هایی که به تازگی از رسانه‌های فرانسوی بدست می‌آید حاکی است که امید آنها احتمالا به واقعیت نپیوسته باشد.

نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که ائتلاف «جبهه مردمی جدید» از جناح چپ که در هماهنگی با ائتلاف آقای مکرون کوشیدند جلوی پیروزی راست افراطی را بگیرند، ممکن است واقعا پیروز این رقابت باشند.

ائتلاف چپ «جبهه مردمی جدید» و ائتلاف «با هم» (انسامبل) امانوئل مکرون رئیس‌جمهور در تلاش بودند تا از قدرت‌گیری راست افراطی جلوگیری کنند.

این حزب راست افراطی در دور نخست انتخابات پارلمانی که هفته پیش برگزار شد، با کسب بیش از ۳۳ درصد آراء پیروزی چشمگیری به دست آورد.

انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و در حوزه‌های انتخاباتی که هیچ نامزدی بیش از نیمی از آراء را به دست نیاورد، کسانی که در دور اول کمتر از ۱۲/۵ درصد کل واجدان شرایط را آورده‌اند حذف می‌شوند و باقی نامزدها به دور دوم راه می‌یابند.

در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان خواهد شد. تکلیف حدود ۸۵ درصد کرسی‌های پارلمان در این دور مشخص می‌شود.

بسیاری از نامزدهای ائتلاف چپ یا ائتلاف آقای مکرون که در دور اول در رتبه سوم و چهارم قرار گرفتند کناره‌گیری کرده‌اند تا با توافق بر سر یک نامزد از انتخاب شدن نامزد راست افراطی جلوگیری کنند.

پل کربی خبرنگار بی‌بی‌سی در پاریس می‌گوید این یکی از مهم‌ترین انتخابات فرانسه در سال‌های اخیر است.

در دور دوم سرنوشت بیش از ۵۰۰ کرسی مشخص خواهد شد. ۴۹/۵ میلیون رای‌دهنده‌ ثبت‌نام کرده‌اند تا ۵۷۷ نماینده پارلمان ملی را انتخاب کنند.

فرانسه یکی از دو قدرت بزرگ اتحادیه اروپاست از این رو بسیاری از ناظران و سیاستمداران در اتحادیه اروپا این انتخابات را با دقت دنبال می‌کنند.

به گفته پل کربی راست افراطی به دنبال «پیروزی تاریخی» است، اما گزارش‌ها از «بن‌بست سیاسی» در انتخابات حکایت دارد. با این حال، این نخستین بار است که مارین لوپن و ژردن باردلا، رهبران حزب اجتماع ملی، شانس بالایی برای کسب قدرت در پارلمان دارند.

امانوئل مکرون انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه را در واکنش به نتایج انتخابات پارلمان اروپا اعلام کرد، این در حالی بود که هنوز سه سال برای انتخابات بعدی وقت داشت. او این انتخابات زودرس را پس از شکست فاحش ائتلاف خودش از راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا اعلام کرد.

این اقدام آقای مکرون افکار عمومی را حیرت‌زده کرد و حتی خشم بسیاری را در میان جناح خود او برانگیخت. او از آن به عنوان «لحظه‌ای برای شفاف‌سازی» برای شهروندان دفاع کرد تا تصمیم بگیرند که می‌خواهند چه کسی کشور را اداره کند.

دور دوم انتخابات در حالی برگزار می‎‌شود که فرانسه آماده میزبانی بازی‌های المپیک پاریس می‌شود.

تدابیر امنیتی در فرانسه به‌شدت افزایش یافته است. انتخابات امروز در فضای پرتنشی برگزار شد و ۳۰ هزار نیروی پلیس اضافی در سراسر فرانسه مستقر شده‌اند تا برای هر گونه ناآرامی آماده شوند؛ ۵۰۰۰ نفر آنها در پاریس پایتخت هستند.

ماموران پلیس به‌شدت مسلح از ساختمان مجمع ملی فرانسه محافظت می‌کنند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته درمورد خطر «جنگ داخلی» هشدار داد.

پنجشنبه گذشته، وزیر کشور فرانسه از ۵۱ مورد حمله فیزیکی علیه نامزدها یا فعالان حزبی در آستانه دور دوم خبر داد و گفت که استقرار پلیس اضافی برای این است تا «افراد افراطی از هر دو طیف چپ یا راست از نتیجه انتخابات به‌عنوان بهانه‌ای برای آسیب و ویرانی شهر استفاده نکنند».

بسیاری از ویترین مغازه‌ها در سراسر فرانسه تخته شده است. در دور اول یکشنبه گذشته نیز چنین بود، اما در آن دور خشونت قابل توجهی گزارش نشد.

بی‌بی‌سی فارسی