به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۰، ۱۳۸۹

فرانسه 'شورای ملی لیبی' را به رسمیت شناخت
شروط شوراي انتقالي ليبي براي عدم پيگرد قضايي قذافي

محمود جبریل وعلی الاساوی، دو تن از نمایندگان شورای ملی انتقالی لیبی هنگام دیدار با نیکولا سارکوزی در کاخ الیزه

 
به گزارش مانيتورينگ فارس، "مصطفي عبدالجليل " رئيس شوراي انتقالي ليبي در بن‎غازي با اشاره به ميانجيگري برخي از مسئولان بين‌المللي و برخي شخصيت‌هاي داخلي ليبي به منظور كناره‎گيري معمر قذافي از قدرت، هرگونه گفت‌وگوي دولت انتقالي با ديكتاتور اين كشور را بعيد دانست و تاكيد كرد كه در صورت كناره‎گيري قذافي قبل از گذشت 72 ساعت، از تحت پيگرد قرار دادن وي صرف‎نظر مي‌شود.
وي كه با تلويزيون الجزيره گفت‌وگو مي‌كرد؛ انگيزه شوراي انتقالي از مطرح ساختن پيشنهاد فوق را جلوگيري از خونريزي بيشتر شهروندان بر اثر بمباران‌هاي رژيم حاكم دانست و با تاكيد بر لزوم توقف فوري بمباران‌ها گفت: ما به منظور قرار توپ در زمين رژيم حاكم از آمادگي خود بر اساس شروط مشخص براي گفت‌وگو با رژيم حاكم سخن مي‌گوييم.
عبدالجليل با بيان اينكه بر اساس تجربه‌هاي شخصي خودم مي‌دانم كه معمر قذافي در آنچه مي‌گويد صداقت ندارد، افزود: به منظور اينكه راه (حل بحران) بسته نباشد راه‌‎حل‌هايي را مطرح كرديم كه عبارتند از اينكه معمر قذافي در خلال 72 ساعت از قدرت كناره‎گيري و ليبي را ترك كند و حملات و بمباران‌ها را فورا در غرب كشور متوقف كند و در آن صورت گفته‌ام كه "شايد " و "ممكن است " شوراي انتقالي از پيگرد جنايي معمر قذافي صرف‎نظر كند.
بنا بر گزارش خبرنگار الجزيره، هم اكنون مذاكراتي در راستاي كناره‎گيري قذافي از قدرت با ميانجي‌گري يك كشور خارجي و افراد داخل ليبي با دولت انتقالي در جريان است و مجموعه‌اي از شروط براي كناره‎گيري قذافي مطرح شده است و احتمال دارد با برخي از آنها موافقت نشود ولي احتمال دارد با موضوع خروج قذافي و خانواده‌اش از كشور موافقت شود اما گفته مي‌شود كه قذافي حق خارج كردن اموال هنگفت را از ليبي ندارد.
"بيبه بن مهادي " خبرنگار الجزيره در بن‎غازي از گفت‌وگوي تلفني "عزوز الطلحي " نخست وزير اسبق ليبي با رئيس دولت انتقالي در بن‎غازي خبر داد و افزود: ميانجي‌گري عزوز طلحي تاكنون از طريق تلفني بوده و خود هنوز براي ادامه مذاكرات به بن‎غازي سفر نكرده است.

فرانسه 'شورای ملی لیبی' را به رسمیت شناخت
فرانسه اولین کشوری است که شورای ملی لیبی، متشکل از نیروهای مسلح مخالف معمر قذافی، را به عنوان دولت مشروع لیبی به رسمیت شناخته است.
این موضوع با صدور یک بیانیه و در پی مذاکرات نیکلای سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه با نمایندگان شورای ملی لیبی در پاریس، تایید شد.
در همین حال رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفته است که تعداد قربانیان غیر نظامی ناشی از آنچه این نهاد بین المللی "جنگ داخلی" می نامد به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
همزمان، نشست اعضای ناتو به منظور پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به وضعیت لیبی در جریان است.
در عین حال عبدالرحمان الزاوی، یکی از مشاوران نزدیک به سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی درخواست کرده است تا با شورای نظامی حاکم بر مصر ملاقات داشته باشد.
در روزهای اخیر نگرانی فزاینده ای در مورد بمباران نواحی تحت کنترل نیروهای مخالف وجود دارد.
نیروهای هوادار معمر قذافی در روزهای اخیر در حالیکه تلاش می کردند کنترل شهر زاویه را در دست گیرند، این شهر را زیر حملات توپخانه ای قرار دادند.
تصمیم فرانسه مبنی بر به رسمیت شناختن شورای ملی لیبی یک روز پس از آن اعلام شد که وزرای اروپا از اتحادیه اروپا خواسته بودند تا نیروهای مخالف قذافی را به رسمیت بشناسد.
دیپلمات های اروپایی به بی بی سی گفته اند: "ما باید بدانیم که این افراد چه کسانی هستند و آیا واقعا نمایندگان مخالفان قذافی هستند یا نه."
آنها افزودند که باید از نزدیک با اتحادیه عرب کار کنند.
ناتو محتاطانه عمل می کند
بحران لیبی از اوسط ماه فوریه، هنگامی که مخالفان سرهنگ قذافی بسیاری از شهرهای شرقی لیبی را تحت تصرف خود در آوردند، آغاز شد.
جاناتان مارکوس، تحلیل گر مسائل دیپلماتیک در بی بی سی می گوید از آنجایی که به نظر می رسد توازن قدرت نظامی ممکن است به سمت سرهنگ قذافی متمایل شود، جامعه بین المللی خواهان اقدامات فوری در این زمینه است.
نشست ناتو در بروکسل بر ایجاد منطقه ممنوع پروازی بر فراز لیبی تاکید دارد تا مانع از بمباران هوایی توسط نیروهای سرهنگ قذافی شود.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است ایجاد منطقه ممنوع پروازی مستلزم عملیات نظامی علیه نیروی هوایی سرهنگ قذافی است.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهار شنبه در گفتگویی با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفت: " ما معتقدیم که ایجاد منطقه ممنوع پروازی نباید یک اقدام آمریکایی یا صرفا از سوی ناتو یا تنها یک تلاش اروپایی باشد. بلکه باید یک اقدام بین المللی باشد."