به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۲۸، ۱۳۸۹

نقض آتش بس از سوی قذافی
 بنغازی بمباران شد
هواپیماهای جنگی فرانسه بر فراز لیبی به پرواز در آمدند
نیروهای سرهنگ قذافی وارد بنغازی شدند

یک فروند جنگنده نظامی وابسته به قذافی در شهر بنغازی در شرق لیبی منهدم شد 

شبکه تلویزیونی العربیه: جنگنده های وابسته به معمر قذافی دیکتاتور لیبی صبح امروز شهر بنغازی را بمباران کردند.
رویترز نیز گزارش داد که انقلابیون توانستند یک فروند جنگنده نظامی وابسته به قذافی در شهر بنغازی در شرق لیبی را منهدم کنند.
الجزیره نیز اعلام کرد که در حال حاضر خیابان "جمال عبدالناصر" در مرکز بنغازی شاهد درگیری انقلابیون و عوامل قذافی است.
بمباران بنغازی در حالی صورت می گیرد که "موسی کوسی" وزیر خارجه لیبی روز گذشته در پی موافقت شورای امنیت با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی اعلام کرد که تمامی عملیات های نظامی در شهرهای این کشور را متوقف خواهد کرد.
گفته می شود مقامات رژیم دیکتاتوری لیبی درباره آتش بس و توقف حملات علیه انقلابیون این کشور با یکدیگر اختلاف دارند.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از "سوزان رایس" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گزارش داد که مزدوران قذافی آتش بس اعلام شده را نقض کردند. وی اجرایی شدن فوری ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی را خواستار شد.

یک منبع نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت كه نیروهای ارتش لیبی آتش‌بس و تعهد به محافظت از غیرنظامیان را محترم می‌شمارند و هیچ عملیات نظامی پس از اعلام آتش‌بس انجام نداده‌اند. «خالد السایح»، یکی از اعضای شورای نظامی قیام در شرق لیبی در کنفرانس خبری گفت كه رژیم «معمر قذافی»، رهبر حكومت ليبي هرگز حملات به مردم را متوقف نکرده است.
در همين حال پايگاه خبري «الجزیره» گزارش داد كه مداخله نظامی در لیبی چند ساعت پس از نشست شنبه در پاریس آغاز مي‌شود.
نیروهای سرهنگ قذافی وارد بنغازی شدنداز سوي ديگر «سوزان رايس»، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: «در صورت نیاز با ائتلاف عربی و اروپایی به لیبی حمله نظامی می‌کنیم.»
پيام های فوری قذافی برای رهبران جهان

بی بی سی : نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی وارد شهر بنغازی، مقر اصلی مخالفان شده اند.
خبرنگار بی بی سی که شاهد ورود این نیروها به شهر بوده می گوید بنغازی تحت حملات شدیدی قرار گرفته است.
این در حالی است که دولت لیبی، حمله به بنغازی را تکذیب کرده و می گوید به آتش بس پایبند است.
با تصمیم سازمان ملل، هم اکنون منطقه ممنوعه پروازی در لیبی برقرار است.
گزارش شده که ساکنان شهر بنغازی در حال فرار از این شهر هستند و صدای انفجار در سراسر شهر به گوش می رسد.
یک فرمانده نیروهای مخالف می گوید راه های منتهی به شرق، به دلیل حضور تعداد زیادی خودرو، مسدود شده اند.
او گفته است این شهر توسط نیروهای سرهنگ قذافی بمباران شده و از جامعه جهانی خواسته تا برای پرهیز از بروز یک فاجعه، وارد عمل شوند.
مصطفی عبدالجلیل، به شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است نیروهای دولتی، دهها راکت به سوی شهر پرتاب کرده اند.
خبرنگاران حاضر در بنغازی می گویند تانک ها در خیابان های شهر حضور دارند و درگیری هایی در برابر دانشگاه شهر در جنوب غربی بنغازی در جریان است.
پيام های فوری قذافی برای رهبران جهان

صدای آمریکا : معمر قذافی، رهبر ليبی همزمان با جنگی شديد در بنغازی، پايگاه شورشيان، برای رهبران جهان از جمله باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا و بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد پيام هایی فوری فرستاده است.
 قذافی در نامه ای که متن آن را روز شنبه، يک سخنگو در طرابلس برای خبرنگاران قرائت کرد از پرزيدنت اوباما پرسيده است اگر يک شهر آمريکا توسط يک گروه خارجی اشغال شده بود شما چکار می کرديد؟ اين سخنگو گفت کسانی که در بنغازی می جنگند اعضای القاعده هستند.
 قذافی خطاب به دبيرکل سازمان ملل نوشته است هرگونه اقدام غرب عليه ليبی را يک تجاوز آشکار می شناسد و قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد که اجرای برنامه پرواز ممنوع بر فراز ليبی را مجاز شناخته است، بی ارزش تلقی می کند.
نامه ها را اين سخنگو، روز شنبه، به فاصله ای کوتاه پس از سرنگون شدن يک هواپيمای جنگنده بر فراز بنغازی و شنيده شدن صدای انفجارهای متعدد قرائت کرد. ستونی از دود سياه نيز در بنغازی ديده شده است.
وي در پاسخ به این پرسش که قطعنامه اخیر شورای امنیت قرار است از شهروندان لیبی حمایت کند اما نیروهای معمر قذافی به‌سوی بنغازی در حال پیش‌روی هستند، شما برای حفظ جان شهروندان چه می‌کنید؟ گفت: «شب گذشته رئیس‌جمهوري آمريكا یک مهلت روشن به قذافی داد مبنی بر این‌که باید آتش‌بس را فورا اجرا و همه حملات به غیرنظامیان و پیش‌روی به‌سوی بنغازی را متوقف کند و این‌که نیروهای خود را از «مصراته»، «اجدابیا» و «الزاویه» فرابخواند.»
وي ادامه داد كه قذافی باید آب و غذا را در اختیار شهروندان قرار دهد و اجازه دهد کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم برسد و به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشد. اما در صورتی‌که وی به این مطالب تن در ندهد با عواقب آن روبه‌رو خواهد شد که یکی از این عواقب اقدام نظامی است.
رايس درباره مشارکت نظامی آمریکا برای حمله نظامی به لیبی گفت كه «باراك اوباما»، رئیس‌جمهوري آمريكا به روشنی گفت كه بر اساس توانمندی‌های موجود خود با حضور کشورهای عربی، انگلیس و فرانسه و دیگر شرکای غربی مشارکت خواهیم کرد. این حمله با ائتلاف این کشورها و سریع خواهد بود.
بنا بر اين گزارش، اوباما گفت كه قطعنامه شورای امنیت که پنجشنبه صادر شد و خواهان آتش‌بس فوری در لیبی شده است، قابل چانه‌زنی نیست و باید به اجرا گذاشته شود.
وي افزود كه به اندازه کافی به قذافی برای پایان دادن به سرکوب مردم فرصت داده شده بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه پیشنهادی لبنان، فرانسه و بریتانیا را برای ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی برای حمایت از مردم این کشور در برابر حملات هوایی نیروهای هوادار معمر قذافی تصویب کرد.
این قطعنامه به همه کشورهای عضو اجازه داده است برای برقراری آتش‌بس و حمایت از غیرنظامیان «تمام تدابیر لازم» از جمله گزینه نظامی را به‌کار گیرند.
آمریکا، بریتانیا، فرانسه و کشورهای عرب روز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی خواستار توقف حملات ارتش لیبی علیه مخالفان شدند. به خواسته آنها «قذافی باید پیش‌‌روی نیروهایش به‌سوی بنغازی را متوقف کند، سربازانش را از شهرهای اجدابیا، مصراته و زاویه عقب بکشد و آب، برق و گاز را در همه مناطق دوباره وصل کند».