به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۸۹

ممنوعیت پرواز هواپیماهای قذافی
دستور کار اصلی اجلاس گروه هشت

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه

فرانسه با دعوت از وزرای امور خارجۀ کشورهای گروه هشت کشور صنعتی جهان که قرار است از امروز به مدت دو روز بایکدیگر ملاقات کنند از آنان خواهد خواست که هر چه سریعتر ممنوعیت مناطق پرواز علیه هواپیماهای معمر قذافی را به اجر بگذارند.
آلن ژوپه وزیر امور خارجۀ فرانسه امروز از تصمیم اتحادیۀ عرب استقبال کرد که با اعمال ممنوعیت پرواز علیه هواپیماهای سرهنگ معمر قذافی موافقت نمود. وزیر امور خارجۀ فرانسه در ادامه اظهار داشت که کشورش در ساعات آینده در هماهنگی با اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه عرب و شورای موقت حکومت انتقالی لیبی به تلاش هایش برای اعمال ممنوعیت پرواز علیه هواپیماهای رژیم قذافی شتاب خواهد بخشید. به استثناء چین، دیگر اعضای دائم شورای امنیت در اجلاس گروه هشت کشور صنعتی جهان و همچنین ایتالیا، کانادا و ژاپن حضور خواهند داشت.
در زمینه ممنوعیت پرواز علیه هواپیماهای لیبی، وزیر امور خارجۀ آمریکا و همتایان اروپایی اش با وزیر امور خارجۀ روسیه گفتگو خواهند کرد که موضعش در قبال این موضوع همچنان مبهم باقی مانده است. ضرورت گفتگو و تصمیم گیری در مورد این تحریم بیش از پیش احساس می شود، خاصه اینکه نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی با استفاده از سلاح های سنگین شهرهایی را که تاکنون در اختیار مخالفان بوده اند یکی پس از دیگری به تصرف خود در می آورند و در حال پیشروی به سمت بن قاضی مرکز مخالفان حکومت قذافی هستند.
شورای اروپا در اجلاس روز جمعه خود هیچ تصمیمی در خصوص تحریم حریم هوایی لیبی برغم اصرارهای دولت های لندن و پاریس اتخاذ نکرد. به گفتۀ کارشناسان اعمال ممنوعیت پرواز علیه هواپیماهای لیبی نیازمند بکارگیری صدها هواپیما است که مانع پرواز هواپیماهای سرهنگ قذافی شوند.
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا گفته است که کشورهای غربی توانایی اجرای چنین تحریمی را دارند. اما، مسأله بر سر تصمیم گیری سیاسی برای عملی کردن چنین تدبیری است.