به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۰

ایران در رده دوم اعدام‌های جهان

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارش سالانه خود، اعلام کرده است که ایران از نظر تعداد اعدام‌ها، پس از جمهوری خلق چین، در مکان دوم قرار دارد.  
این سازمان مدافع حقوق‌بشر، که هر ساله گزارش‌هایی درباره نقض حقوق‌بشر در نقاط مختلف دنیا منتشر می‌کند، در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که ایران، با جمعیت حدود هفتاد میلیون نفر، از نظر شمار اعدام ها در رده دوم پس از جمهوری خلق چین، با یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت قرار دارد.
براساس آمار رسمی دولت جمهوری‌اسلامی، سال گذشته میلادی، دویست و پنجاه و دو حکم اعدام در ایران اجرا شده است. این در حالی است که عفو بین‌الملل اعتقاد دارد حداقل سیصد مورد اعدام دیگر هم در ایران صورت گرفته که در آمار رسمی به آن اشاره نشده است. براساس گزارش این سازمان، تعداد قابل توجهی از اعدام‌های اعلام نشده به طور مخفیانه در زندان وکیل‌آباد مشهد اجرا شد و بیشتر آن‌ها نیز با جرایم مواد مخدر ارتباط داشته است.
عفو بین‌الملل افزوده است احکام اعدام چهارده تن از محکومان در ملاعام به اجرا گذاشته شد و دادگاه‌های جمهوری اسلامی همچنان به صدور حکم اعدام برای انواع جرایم ادامه می‌دهند.
گزارش این سازمان می‌افزاید که نحوه برگزاری محاکمات منجر به صدور احکام اعدام نیز مناسب نیست و در اکثر موارد، رسیدگی به پرونده‌ها با معیارهای بین‌المللی انطباق نداشته و این وضعیت به خصوص در مورد پرونده‌های سیاسی چشمگیرتر بوده است.
گزارش این سازمان می‌افزاید که متهمان قبل از برگزاری محاکمه برای مدتی طولانی در بازداشت، و در موارد متعدد در سلول انفرادی به سر می‌برند، در معرض شکنجه و آزار قرار می‌گیرند، به وکیل مدافع دسترسی ندارند و از حقوق متعارف زندانیان مانند حق ملاقات محروم می مانند.
در این گزارش آمده است که در سال گذشته میلادی، صدور و اجرای احکام اعدام علیه فعالان اقلیت‌های قومی در ایران همچنان ادامه داشت و تا پایان سال، دست کم هفده متهم کرد از جمله زینب جلالیان در ارتباط با اتهامات سیاسی، اعدام شدند. گفته می شود که حسین خضری نیز احتمالا در ماه ژانویه اعدام شده در حالی که حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی، که قرار بود در اواخر ماه دسامبر به اجرا گذاشته شود، ظاهرا در پی فشارهای داخلی و خارجی فعلا به تعویق افتاده است.
دولت چین که در مقام اول این فهرست قرار دارد، هیچ آمار رسمی از تعداد اعدام‌ها منتشر نمی‌کند، اما براساس حدس سازمان عفو بین‌الملل، تعداد اعدام‌ها در چین چندین هزار مورد بوده است.
علاوه بر ایران، کشورهای پاکستان، عربستان سعودی، سودان و امارات عربی متحده نیز درخواست بین‌المللی برای توقف صدور حکم اعدام برای متهمان زیر هجده سال را نادیده گرفتند اما به استثنای ایران، گزارشی از اجرای چنین احکامی در سایر کشورها در دست نیست.
در گزارش عفو بین الملل آمده است که در سال گذشته، با تصمیم کشور مغولستان به لغو مجازات اعدام، شمار کشورهایی که رسما صدور احکام اعدام را ممنوع کرده اند افزایش یافت و در حال حاضر، یکصد و سی و نه کشور مجازات اعدام را به طور عملی و نظر لغو کرده اند در حالی‌که در سال ۱۹۷۷، تنها شانزده کشور مجازات اعدام را لغو کرده بودند.
به گفته عفو بین الملل، اگرچه مجازات اعدام همچنان در قوانین پنجاه و هشت کشور باقی است، اما در عمل، دادگاه های بسیاری از این کشورها از صدور حکم اعدام خودداری می‌کنند.
در گزارش عفو بین الملل آمده است که در سال گذشته، در ایران، ایالت بوچی نیجریه و پاکستان احکام سنگسار صادر شد اما در هیچ موردی این حکم به اجرا در نیامد هر چند در حال حاضر، در ایران برای ده زن و چهار مرد به جرم زنای محصنه حکم سنگسار صادر شده است.