به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۸۹

      دعوای حیدری ـ نعمتی اصولگرایان برای سرگرمی مردم
        محمد رضا باهنر:
 «'مکتب ایرانی' عامل فتنه عظیم آینده است»
      علی مطهری: 
 «مبدع مکتب ایرانی رحیم مشائی است»
      احمدی نژاد:
«تأکید بر روی ایران، یک نوع ناسیونالیسم خودخواهانه نیست»



  در حالی که محمدرضا باهنر، یکی از نمایندگان پرنفوذ جناح اصولگرا در مجلس ایران از سر برآوردن "فتنه آینده" در میان اصولگرایان و توسط معتقدان به نظریه "مکتب ایرانی" خبر داده، محمود احمدی نژاد، از این نظریه دفاع کرده است.
باهنر امروز شنبه ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) در اجلاس دبیران استان های حزب موتلفه اسلامی گفت: "فتنه آینده که در حال اوج گیری است، فتنه ای است که می خواهد از درون اصولگرایی در آید و بگوید اصولگرا است، اما حوزه های علمیه و شریعت را قبول ندارد. این فتنه عظیم در حال شکل گیری است و بیان مکتب ایرانی و تفکر لیبرال در مسائل فرهنگی در همین راستا است".
همزمان حمدی نژاد در یک همایش بین المللی در موزه ملی ایران گفت: "این که بر روی ایران تأکید می کنیم، یک نوع ناسیونالیسم خودخواهانه نیست، بلکه یک مسئولیت و مأموریت برآمده از یک تاریخ مقاومت و ایستادگی است".
اصولگرایان منتقد دولت در ماه های اخیر به شدت از مطرح شدن عبارت "مکتب ایرانی" توسط اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و یکی از نزدیک ترین یاران آقای احمدی نژاد، انتقاد کرده اند.
منتقدان می گویند که هواداران دولت با تأکید بر ملی گرایی ایرانی، از جمله تجلیل کم سابقه از کورش هخامنشی، قصد دارند که آرای مخالفان حکومت مذهبی ایران را در انتخابات آینده ریاست جمهوری، به نفع طیف خود جذب کنند.
اصولگرایان منتقد دولت و بسیاری از روحانیان سنتی همچنین از سیاست های فرهنگی احمدی نژاد ناراضی هستند و آن را "لیبرالی" و "غیر اسلامی" توصیف می کنند.
باهنر در این مورد گفته است: "اگر از مرجعیت، شریعت و روحانیت را از ولایت بگیریم، چیزی برای آن نمی ماند. کسانی را که به بهانه دفاع از ولایت، با روحانیت و مرجعیت مشکل دارند، محکوم می کنیم".

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ایران می‌گوید اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری این کشور، همچنان تز 'مکتب ایرانی' را مطرح کند و به 'بی‌حجابی' بی‌توجه باشد، سوال از او در دستور کار مجلس قرار می گیرد.
 مطهری در نطق میان دستور روز چهار شنبه ۱۸ اسفند (۹ مارس) گفت: "برای جشن‌های نوروز امسال از سران دوازده کشور برای حضور در تخت جمشید دعوت شده است و یکی از آن‌ها پادشاه اردن است که مردم این کشور در حال حاضر به وی اعتراض دارند."
او این جشن‌ها را یادآور جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران دانست و گفت که هم اکنون تز مکتب ایرانی، انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند.
این نماینده مجلس گفت که احمدی نژاد، "فهم ایرانی از اسلام" را مطرح کرده است، "حال اگر بعدا فهم عربی، مصری و اندونزیایی از اسلام مطرح شود چه بلایی سر اسلام خواهد آمد"؟
علی مطهری در ادامه سخنانش در مجلس گفت: "تا بحث مکتب ایرانی و گزارش کوی دانشگاه و بودجه مترو را پیش می کشیم می گویند بحث فرعی است. پس چه چیزی اصلی است؟ حتما باقی ماندن من و دوستانم در قدرت."
مطهری مطرح کردن بحث های "مکتب ایرانی، منشور نوروز و برتری نژاد ایرانی" را در زمان اوج نهضت های اسلامی در منطقه اشتباه دانست و گفت که مبدع مکتب ایرانی رحیم مشائی است که آقای احمدی‌نژاد به دلیل "ضعف بینش اسلامی و ارادت به مشائی" آن را مطرح می کند.
سخنان احمدی‌نژاد درباره نقش ایران و ایرانیان در اسلام و تمجید او از کوروش، شاه هخامنشی به عنوان نمونه مدیریت ایرانی در جهان، بار‌ها با انتقاد‌های تند محافظه کاران رو به رو شده است.
او در سخنرانی پنج شنبه هفته گذشته خود در لرستان بار دیگر "شناخت ایرانیان از مفهوم ولایت" را بر اساس "فهم ایرانی از اسلام" دانست بود و گفته بود که نتیجه این فهم از اسلام در طول ۱۴۰۰ سال فردی مانند آیت الله خمینی است، "در حالیکه اسلام دیگران، نتیجه دیگری داشته است".
منتقدان احمدی‌نژاد می‌گویند که او و اطرافیانش با تأکید بر ملی گرایی ایرانی، از جمله تجلیل کم سابقه از کورش هخامنشی، قصد دارند آرای مخالفان حکومت مذهبی ایران را در انتخابات آینده ریاست جمهوری، به نفع طیف خود جذب کنند.
این گونه انتقاد‌ها به ویژه پس از آن شدت گرفت که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد از "مکتب ایرانی" در اسلام سخن گفت و آن را ستایش کرد.