به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۸۹

انفجار بزرگ در یکی از نیروهای هسته ای ژاپن

در نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن که در اثر زلزله روز جمعه به شدت آسیب دبده، انفجاری بزرگ رخ داده است.
تصاویر تلویزیونی، وقوع یک انفجار قوی در نیروگاه هسته ای فوکوشیما را نشان دادند که دیوارها و سقف یک ساختمان را

 تخریب کرد و ابری بزرگ از دود خاکستری را بر فراز آن باقی گذاشت. تنها چارچوب فلزی ساختمان در جای خود باقی است.
هنوز مشخص نیست که آیا راکتوری در داخل ساختمان بوده یا نه. در اثر این انفجار، چهار تن از کارکنان نیروگاه مجروح شده اند.
پیشتر، مقام های ژاپنی خبر داده بودند که از این نیروگاه که در فاصله دویست و پنجاه کیلومتری شمال توکیو واقع شده، مواد رادیواکتیو نشت کرده است.
آژانس ایمنی هسته ای ژاپن می گوید بعید است که انفجار در نیروگاه هسته ای فوکوشیما به خود راکتور آسیب جدی وارد کرده باشد. این آژانس قبل از آن گفته بود که در اطراف نیروگاه فوکوشیما عنصر رادیواکتیو سزیم یافت شده که نشانگر آن است که سوخت هسته ای نیروگاه ممکن است آغاز به ذوب شدن کرده باشد.
یکی از سخنگویان دولت ژاپن گفته است سطح تشعشعات نزدیک به این نیروگاه تحت مراقبت است. وی از ساکنان منطقه خواست آرامش خود را حفظ کنند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید به شکل اضطراری در پی اطلاعات بیشتر در باره این موضوع است.
واژه "ذوب شدن سوخت هسته ای" یادآور دو فاجعه اتمی در سال های اخیر است: تری مایل آیلند در آمریکا در سال 1979 و چرنوبیل در اوکراین در سال 1986.
در هر دو فاجعه، حرارت زیاد در راکتور باعث ذوب شدن هسته فلزی آن شد. اکنون سوال این است که آیا در فوکوشیما نیز چنین اتفاقی افتاده است یا نه. به نظر می رسد این راکتور قبل از "ذوب" بسته شده بوده که این موضوع، به میزان قابل توجهی خطر ورود مواد هسته ای به محیط زیست را کم می کند.
اما یافت شدن ایزوتوپ های سزیوم در بیرون ساختمان های نیروگاه می تواند نشانگر آن باشد که هسته فلزی راکتور در معرض هوا قرار گرفته است. با آنکه ژاپن از سال ها قبل دارای یک برنامه موفق انرژی هسته ای بوده، مقام های این کشور در مورد حوادث هسته ای قبلی صداقت چندانی نداشته اند و بعید است اطمینان هایی که این بار به مردم می دهند، همه را متقاعد کند.