به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۹۷

ترامپ بیانیه مشترک گروه هفت را امضا نکرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز شنبه ۹ ژوئن/ ۱۹ خرداد نشست سران هفت کشور صنعتی معروف به گروه هفت را زودتر ترک کرد. او پیش از ترک نشست به خبرنگاران گفت که پیشنهاد او این است که همه باهم تعرفه‌های تجاری را بر دارند. اما سپس از هواپیما توییت کرد و گفت حاضر نیست بیانیه مشترک نشست را امضاء کند.

رییس‌جمهوری آمریکا برگه نمادین شرکت در این نشست را امضاء کرده بود اما جانشین‌های او در نشست قرار بود پس از پایان نشست از طرف او بیانیه مشترک را هم امضاء کنند که بنا به دستور دونالد ترامپ از این کار منع شدند.
هنوز هیچ یک از سران کشورهای عضو در مورد گفت‌وگوهای جانبی با دونالد ترامپ بر سر برنامه هسته‌ای ایرانی چیزی به خبرنگاران نگفته‌اند.
اما دو مقام بلندپایه همراه سران گروه هفت که به شرط ناشناسی با “رویترز” گفت‌وگو کرده‌اند گفته‌اند که جلسات نشست پرتنش بوده است.
یک مقام فرانسوی گفته است که صحبت‌های ترامپ مانند یک موعظه طولانی پر از اتهامات متقابل بوده که به این ختم می‌شد که برخورد سایر کشورها با ایالات متحده آمریکا منصفانه نیست. یک مقام دیگر گفته است که رییس‌جمهوری آمریکا به ارائه‌های تجاری در نشست گوش فرا نمی‌داده است.
بیشتر اختلاف‌ها بر سر تعرفه‌های تجاری بوده؛ ترامپ تعرفه‌های واردات از کانادا و اتحادیه اروپا را افزایش داده اما در برابر اقدامات متقابل این کشورها موضع خصمانه گرفته است.
کانادا قرار است که تعرفه‌های واردات کالا از آمریکا را از اول ژوئیه افزایش دهد. ترامپ در توییتی که گفته است بیانیه مشترک نشست را امضاء نمی‌کند و جاستین تورودو، نخست‌وزیر کانادا را “ضعیف و ناصادق” خوانده است.

کنترل برنامه هسته‌ای ایران

پیش از پرواز، رییس‌جمهوری آمریکا به خبرنگران گفت که سران گروه هفت بنا دارند که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کنند.
دونالد ترامپ گفته است که چه همراه با گروه هفت و چه بدون آنها، برنامه هسته‌ای ایران را کنترل خواهد کرد.
او به خبرنگاران بیرون مقر نشست گفت: “کشورهای گروه هفت متعهد به کنترل جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران هستند. همراه یا بدون آنها این جاه‌طلبی‌ها کنترل خواهد شد – به همراه تلاش برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و کسانی که این ایدئولوژی مرگبار را گسترش می‌دهند.”
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا محل نشست سران کشورهای گروه هفت را زودتر از پایان نشست به مقصد سنگاپور و برای دیدار با رهبر کره شمالی ترک کرد.

تنش بر سر تعرفه‌ها

دونالد ترامپ پیش از ترک محل نشست در استان کبک کانادا به خبرنگاران گفت که به همتاهای خود در گروه هفت پیشنهاد داده است که تمام تعرفه‌ها و موانع تجاری در میان کشورهای عضو گروه هفت را بردارند.
آمریکا از اول ماه ژوئن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد برای واردات از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا افزایش داد و موجبات خشم این کشورها را فراهم کرد. بخش زیادی از گفت‌وگوهای تجاری نشست سران گروه هفت در کانادا در مورد یافتن راه‌حل برون‌رفت از وضعیت تعرفه‌های‌ست که توسط رییس‌جمهوری کنونی ایالات متحده برای حمایت از تجارت‌های داخل خاک آمریکا تحمیل‌شده‌اند.
امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه که در روز اول نشست با همتای آمریکایی‌اش دیدار دو جانبه داشت، نوید داده بود که ترامپ در مورد اختلاف‌ها بر سر تعرفه‌ها آماده مذاکره است. در روز دوم و پایانی نشست ترامپ برنامه‌اش را اعلام کرد و خواستار پایان دادن به تعرفه‌ها و موانع تجاری میان تمام کشورهای گروه هفت شد.
رییس جمهوری آمریکا با اشاره به تحصیلاتش در مدرسه مدیریت بازرگانی “وارتون” در دانشگاه پنسیلوانیا به خبرنگاران گفت که این پیشنهاد را به سران گروه هفت داده است: “[تجارت] را از تعرفه، مانع، و یارانه آزاد کنید. این همان شیوه‌ای است که در دانشکده امور مالی وارتون یادمان می‌دانند. من آن را پیشنهاد دادم و حدس می‌زنم آنها مجبور باشند برای بررسی آن به تخته‌سیاه بروند و حساب‌هایشان را بکنند.”
ترامپ معتقد است که کشورهای دیگر تعرفه‌های بالایی بر کالاهای آمریکایی بسته‌اند و رابطه‌شان با اقتصاد آمریکا برابر نیست – او این تعرفه‌ها را “خطر امنیت ملی” برای آمریکا توصیف کرده است.
دیگر کشورهای گروه هفت هنوز به پیشنهاد ترامپ واکنشی نشان نداده‌اند اما خود ترامپ جلسات را با وجود تنش‌ها “مثبت و بسیار سودآور” توصیف کرده است.
این به این مفهوم نیست که تنش‌ها پایان‌یافته است. در آخرین کلماتش دونالد ترامپ دیگر کشورهای عضو گروه هفت را متهم به دزدی از جیب آمریکا کرد و گفت: “آنها از ایالات متحده برای دهه‌ها و دهه‌ها سوءاستفاده کرده‌اند.” او در ادامه آمریکا را قلکی توصیف کرد که همه از آن می‌دزدند.
او همچنین پس از ترک جلسات از هواپیما توییت کرد و گفت که توافقنامه مشترکی که قرار بوده در پایان کنفراس منتشر شود را امضا نخواهد کرد. ترامپ می‌گوید که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در کنفرانس خبری پایان نشست ادعاهایی کرده که با قرار مشترک آنها در تضاد است. همه چیز به تعرفه‌ها باز می‌گردد. ترامپ تعرفه‌های واردات از اتحادیه اروپا و کانادا را افزایش داده و انتظار دارد که در مقابل کانادا واکنش مشابهی نشان ندهد. از اول ژوئیه ۲۰۱۸، کانادا قرار است تعرفه‌هایی را به واردات کالاها از جمله محصولات کشاورزی از آمریکا اعمال کند.

تکرار پیشنهاد عضویت روسیه در گروه هفت

ترامپ در لحظه ترک نشست گروه هفت بار دیگر و باوجود مخالفت‌های دیگر رهبران کشورهای عضو گفت که معتقد است که روسیه باید مجدد به گروه هفت کشور برتر صنعتی جهان بازگردد: “من فکر می‌کنم این برای جهان، برای روسیه و برای ایالات متحده، مفید خواهد بود.”
ترامپ همچنین بحران اشغال کریمه توسط روسیه که موجب اخراج روسیه از گروه هفت شد را به گردن رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، بارک اوباما انداخت: “باراک اوباما باید پاسخگو باشد که چرا اجازه داد کریمه به روسیه الحاق شود.”
با این حال، همتاهای او در گروه هفت با پیشنهاد بازگشت روسیه مخالفت کرده‌اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته است که تا زمانی که پیشرفت در حل‌وفصل اختلافات در شرق اوکراین صورت نگیرد، روسیه نمی‌تواند به گروه هفت بازگردد.
به سنت همیشگی، کشورهای عضو در پایان این نشست یک بیانیه مشترک امضا می‌کنند. فرانسه و آلمان هر دو پیش از آغاز جلسات تهدید کرده بودند که امضاهای خود را از بیانیه مشترک حذف خواهند کرد، مگر اینکه ایالات متحده در این نشست حضور مؤثر داشته باشد.
اختلاف های زیاد اما امسال رهبران عضو را ناچار کرد که بیانیه مشترک را فاکتور بگیرد و به شکل نمادین امضاهای خود را کنار هم بیاورند.
رادیو زمانه