به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۷

اعتراض مغازه‌داران پاساژ علاءالدین و چهارسو به

افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی
بعضی از معترضان شعار داده‌اند : "دلار ۱۰ تومانی نمی خوایم نمی خوایم" 
براساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده تعدادی از مغازه‌داران بازار موبایل چارسو و پاساژ علاءالدین در تهران در اعتراض به افزایش نرخ دلار مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.
پاساژ علاءالدین یک مجتمع تجاری خرید و فروش موبایل و لوازم دیجیتال واقع در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و حافظ تهران است.
بعضی از این افراد که بیشتر فروشندگان موبایل و لوازم جانبی هستند، تجمع خود را در بیرون پاساژ ادامه داده‌اند.
براساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بعضی از معترضان شعار داده‌اند : "دلار ۱۰ تومانی نمی‌خوایم نمی‌خوایم."
"ما همه با هستیم/ علاءالدین رو بستیم" از دیگر شعارهای آنها بوده است.
بر اساس بعضی گزارش‌ها با دخالت نیروی انتظامی تجمع پایان یافته ولی تعداد زیادی از مغازه‌های پاساژ علاءالدین کماکان بسته است.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم گفته است: "امروز پس از جلسه دولت، در بازار چارسو حضور پیدا کردم. فعالیت کسبه به حالت عادی بازگشته است. تلفن همراه و تجهیزات رایانه امروز از ملزومات زندگی مردم است و به نوبه خود برای تامین ارز برای این تجهیزات تلاش خواهم کرد. هر چند در این میان لازم است با سودجویی‌ها نیز برخورد جدی شود."
خبرگزاری ایسنا قیمت دلار امروز (یک‌شنبه) در بازار غیررسمی را ۸۷۰۰ تومان اعلام کرده اما بعضی از منابع از افزایش نرخ دلار به ۹ هزار تومان خبر داده‌اند.
برهمین اساس نرخ یورو به ۱۰۵۰۰ تومان و پوند انگلیس به ۱۲ هزار تومان رسیده است.
دولت ایران هر نرخ ارز به جز نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را "قاچاق" تلقی می‌کند.
افزایش اخیر قیمت ارز در بازار غیررسمی باعث شده فروشندگان موبایل و لوازم جانبی از فروش این اقلام خودداری کنند.
پارسا یکی از کسبه پاساژ علاءالدین درباره تجمع امروز به بی‌بی‌سی گفته: "از دلایل عمده اعتراض امروز افزایش قیمت گوشی و ابزار تکنولوژی است، مردم راهی جز تماشا ندارند و امکان خرید نیست."
این کسبه پاساژ علاءالدین همچنین گفت: "وقتی مردم در آمریکا آیفون ۱۰۰۰ دلاری را گران می دانند ایرانی ها با قیمت ۱۱ میلیونی باید سر کنند."
یاسر کسبه بازار چارسو نیز با اشاره به اینکه این تجمع از پاساژ علاءالدین شروع شده و این بازار رسید، به بی‌بی‌سی گفت: "افزایش دلار نرخ دلار و اوضاع نابسامان باعث اعتراض شده، دولت و دولتمردان نیز هیچ واکنشی نداشتند و سکوت کردند."
این اعتراضات در حالی است که دولت ایران می‌گوید ارز "تک نرخی" در اختیار شرکت‌های وارد کننده موبایل قرار گرفته است.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، امروز (یکشنبه سوم تیر ماه) گفت: "شرکت های واردکننده در ابتدای سال جاری دلار مورد نیاز خود را با بهای ۴۲۰۰ تومان دریافت کردند و نباید قیمت گوشی در بازار، بالاتر از حد معمول برود."
آقای جهرمی همچنین گفته است: "پشت پرده گوشی های گران قیمتی که امروز اتفاقا در بازار با ارز بالایی محاسبه می شوند و به فروش می‌رسند، افراد سودجویی هستند که ارز را گرفته و در بازار به مردم ارائه کرده‌اند."
التهاب در بازار ارز در حالی است که همزمان قیمت تمام سکه طرح جدید (امامی) در معاملات بعدازظهر بازار تهران (یکشنبه سوم تیر) به حدود ۲ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان رسیده است.
قیمت این سکه از دیروز حدود ۱۴۰ هزار تومان گرانتر شده است.
دولت ایران اخیرا در بخشنامه‌ای واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو به ایران را ممنوع کرده است.
به گفته مقام‌های دولتی در این کشور از ابتدای سال جاری (۱۳۹۷) تا ۲۷ خرداد حدود ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار را برای مصارف وارداتی توسط دولت تامین شده است.
هفته پیش حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از سوء‌استفاده عده‌ای از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی انتقاد کرده بود.
بی بی سی  فارسی