به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۷

پیام فارسی لیبرمن درباره هزینه‌های ایران در سوریه، لبنان و فلسطین

  
آویگدور لیبرمن در پیامی که به زبان فارسی در فیسبوکش منتشر کرده است، مدعی شده که مشکلات مردم ایران 
به خاطر هزینه شدن میلیاردها دلار در کشورهای دیگر است.

به گزارش خبرنگار «پارسینه»، اعتراضات روزهای اخیر در بازار تهران بار دیگر فرصتی را فراهم کرد تا مقامات رژیم اسرائیل نسخه پیچیدن برای مردم ایران را در دستور کار خود قرار دهند. این بار آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع رژیم اسرائیل، در فیسبوک خود و به زبان فارسی پر ایراد تلاش کرده است تا مشکلات اقتصادی اخیر را به هزینه های ایران در سوریه، لبنان، فلسطین و یمن ارتباط دهد.

لیبرمن در ابتدای مطلب فیسبوکی خود با تقلید از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، زبانی مهربانانه را در پیش گرفته و می پرسد «ملت شریف ایران! آیا می‌دانید پول شما به کجا می‌رود؟».

او در پاسخ به سوالی که مطرح کرده، «سوریه، حزب الله لبنان، جهاد اسلامی، حوثی‌های یمن و سازمان‌های چریکی شیعه عراق» را محل خرج شدن پول های ایران می خواند

وزیر دفاع رژیم اسرائیل بدون اشاره به منبع صحبت هایش مدعی می شود که در سال ۲۰۱۸ ایران متعهد شده است که مبلغ ۲/۵ میلیارد دلار به تمامی این سازمان‌ها بپردازد و رقم هزینه های ایران در سوریه را ۱۴ میلیارد دلار ذکر می کند.

لیبرمن در ادامه می نویسد: «حتی در ماه اخیر هنگامی که شما برای نان شب به مبارزه برخاسته و خیابان‌ها را از حضورخود انباشتید، آقای قاسم سلیمانی عملیاتی چند را رهبری کرد از جمله عملیاتی لوژستیکی با هزینه ۷۰ ملیون دلار برای سوریه».
البته مشخص نیست منظور لیبرمن از اعتراضات خیابانی «ماه اخیر» برای تامین «نان شب» چیست، چرا که جز اعتراضات دو روز گذشته در بازار تهران، هیچ یک از شهرهای ایران در ماه گذشته شاهد اعتراضات اقتصادی گسترده نبوده است. او همچنین روشن نکرده است که منظورش کدام عملیات ایران در سوریه است.

وزیر دفاع اسرائیل در انتها بار دیگر با شیرین زبانی می گوید «این مطالب تنها برای اگاهی بیشتر شما ملت نجیب ایران درج شد».

او البته موج سواری بر موفقیت ملی پوشان ایران در جام جهانی را هم فراموش نمی کند و می نویسد: با شادباش‌های فراوان به یک یک بازیکنان تیم فوتبال ایران که در مسابقات جام جهانی خوش درخشیدند».
دلسوزی وزیر دفاع رژیم اسرائیل برای ایران همزمان با آن صورت می گیرد که نخست وزیر این رژیم و همسرش درگیر یک پرونده فساد مالی هستند و بارها از سوی پلیس مورد بازجویی قرار گرفته اند.

همان طور که «پارسینه» قبلا در رمزگشایی از اظهارات ایران دوستانه نتانیاهو اشاره کرده بود، مقامات اسرائیلی به تازگی تلاش می کنند تا از یک فرمول ساده برای نزدیک نشان دادن خود به مردم ایران استفاده کنند: علت نارضایتی مردم را پیدا کن، حکومت ایران را دژخیم بی‌توجه به مردم، و خودت را منجی مهربان نشان بده تا محبوب شوی.
اگرچه این فرمول تا کنون تنها در دستان بنیامین نتانیاهو بود، اما به نظر می رسد دیگر مقامات این کشور هم تلاش می کنند تا به وسیله آن خود را نگران مردم ایران نشان دهند.