به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۹۷

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا:

اجازه ساخت سلاح اتمی به ایران نمی دهیم
مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اعلامیه ایران برای افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم گفته است که آمریکا
اجازه نخواهد این کشور به سلاح هسته ای دست یابد.
آقای پومپئو چهارشنبه بعد از ظهر در توییتی همچنین نوشت: "ایران از عزم ما باخبر است. این نمونه دیگری از اتلاف بی خردانه منابع ایران است. (به این ترتیب) کسی نباید از ادامه اعتراضات در ایران متعجب شود."
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه شنبه اعلام کرد که اگر شرایط اجازه دهد ظرف یک روز گشایش مرکز تولید سانتریفوژهای تازه اعلام خواهد شد.
این تصمیم واکنشی به خروج آمریکا از برجام بود و یک روز پس از آن اعلام شد که رهبر جمهوری اسلامی گفت دولت های اروپایی "توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند و هم از فعالیت هسته‌ای خود دست بکشد."
آقای صالحی چهارشنبه شب به تلویزیون دولتی ایران گفت که یکی از بخش های نیروگاه اتمی نطنز که در تولید سانتریفوژهای پیشرفته کاربرد دارد ظرف یک ماه تکمیل خواهد شد.
آقای صالحی گفت که از این تاسیسات برای آزمایش تجهیزات مرتبط با ساخت سانتریفوژ استفاده می شود: "علاوه بر این، یک سالن بزرگتری نیز هست که هنوز کارش به اتمام نرسیده و انشاءالله ظرف چند هفته دیگر آماده می‌شود که در آنجا کنترل کامل یک سانتریفیوژ بعد از اینکه کاملا مونتاژ می‌شود، انجام می‌شود و آنجا ظرفیت ۶۰ سانتریفیوژ را دارد که همزمان کنترل کامل کند."
اتحادیه اروپا در واکنش به قصد ایران برای افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم گفته است که این اقدام ناقض توافق اتمی ایران و قدرت ها، برجام، نخواهد بود اما آن را گامی که باعث تضعیف اعتماد می شود توصیف کرده است.
آقای صالحی هم در سخنانش تاکید کرد که اقدام ایران ناقض برجام نیست و فقط شروع یک فرآیند تولید است.
آیت الله خامنه ای دوشنبه گفته بود که سازمان انرژی اتمی باید سریعا برای رسیدن به ظرفیت ١٩٠ هزار سو جهت غنی‌سازی اورانیوم آماده شود. سو (SWU) واحد کار یک سانتریفوژ است که توانمندی آن را در جداسازی و میزان غنی سازی اورانیوم نشان می‌دهد. توان دستگاه‌های نسل اول سانتریفوژ ایران یا آی آر-۱ در گزارش‌های مختلف حدود یک سو برآورد شده است. به این معنا که برای رسیدن به معادل ۱۰ هزار سو توان غنی‌سازی اورانیوم ، حدود ۱۰ هزار دستگاه آی آر-۱ لازم است.
ایران براساس توافق اتمی که در سال ۲۰۱۵ با گروه پنج به علاوه (آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان) امضا کرد حق ساختن و آزمایش کردن بعضی از سانتریفوژها را دارد هرچند در ده سال اول امضای برجام با محدودیت های کاملا مشخصی در مورد نوع و تعداد آنها روبروست.

بی بی سی  فارسی