به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۷، ۱۴۰۰

گورباچف : استقرار نظامی ناتو و آمریکا در افغانستان از آغاز محکوم به شکست بود

 میکائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد شوروی سابق که ارتش این کشور را بعد از ده سال مداخله نظامی در سال ١٩٨٩ از افغانستان خارج کرد، گفته است که استقرار نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان از آغاز محکوم به شکست بود.

گورباچف نیز حضور نظامی اتحاد شوروی در افغانستان را خطای سیاسی می‌دانست که به گفتۀ او منابع سرشار اتحاد شوروی سابق را آنهم در دورۀ اوفول آن دائماً می بلعید. در پی خروج نیروهای اتحاد شوروی سابق از افغانستان، مقامات کابل توانستند سه سال به حیات خود ادامه دهند. اما، فروپاشی اتحاد شوروی که بعضاً ریشه در مداخلۀ نظامی ده سالۀ آن در افغانستان داشت و قطع کمک‌های مسکو به حکومت کابل عاقبت به فروپاشی حکومت نجیب‌الله در ژانویه ١٩٩٢ منجر شد.

میکائیل گورباچف در گفتگو با خبرگزاری روسیه گفته است که ناتو و دولت آمریکا هیچ شانس موفقیتی در افغانستان نداشتند و از ابتدا حضور نظامی خود را در افغانستان هدایت و مدیریت نکردند. گورباچف سپس افزوده است که "ناتو و نیروهای آمریکایی باید پیش از این‌ها شکست خود را در افغانستان می‌پذیرفتند. اما، اکنون مهم این است که از این شکست باید درس گرفت و نگذاشت که خطاهای مشابه تکرار شود."

گورباچف سپس افزوده است که مداخلۀ نظامی آمریکا در افغانستان از آغاز شکست خورده بود حتی اگر روسیه در نخستین مراحل این مداخلۀ نظامی به آمریکا کمک کرد. گورباچف افزوده است که در آن زمان دولت آمریکا همانند موارد مشابه دیگر در خصوص یک تهدید امنیتی دچار مبالغه شد و افکار و اهداف ژئوپّلتیک خود را به درستی تعریف نکرد. مهمتر از همه، به گمان میکائیل گورباچف، تلاش آمریکا برای وارد کردن دموکراسی در یک جامعۀ قبیله‌ای از اساس غیرواقع بینانه بود

رادیو بین المللی فرانسه