به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۲، ۱۴۰۰

جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی:

 خامنه‌ای در قبال تصمیمات و سخنانش پاسخگو باشد

جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی، روز جمعه در پیامی خواستار پاسخگویی مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در قبال تصمیمات و سخنانش درباره بیماری کرونا و بحران ناشی از آن در کشور شد.

روز گذشته نیز نرگس محمدی،‌ فعال حقوق بشر در یاداشتی در اینستاگرام اعلام کرد «قتل هر دو دقیقه یک شهروند ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا، نتیجه اظهارات و دستورات رهبر جمهوری اسلامی بوده و مسئولیت کامل و مستقیم این قتل‌ها بر عهده ایشان است.»

آقای پناهی در این پیام در صفحه خود در اینستاگرام با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی پرسیده است:‌ «آیا وقت آن نرسیده که برای یک بار هم که شده پاسخگوی سخنان ضد ونقیض خود باشند و آیا به خطر انداختن جان هشتاد و پنج میلیون جمعیت ایران و مرگ صدها هزار نفر ارزش پاسخگویی دارد؟»

خامنه‌ای در دی‌ماه ۱۳۹۹ واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرده و بر تولید واکسن داخلی تاکید کرد، اما با بالا گرفتن بحران در هفته‌های گذشته روز چهارشنبه، ۲۰ مرداد، کرونا را مسئله «اول و فوری» کشور خواند و خواستار تامین واکسن به هر شکل ممکن شد.

او پیشتر بیماری کرونا را تنها یک «بیماری کذایی» خوانده و گفته بود که «این بلا به نظر ما بلای آن چنان بزرگی نیست و از این بزرگ‌تر هم بلا وجود داشته. می‌توانند با دعا با توسلات خیلی از مشکلات را برطرف کنند.»

متن یادداشت جعفر پناهی در  اینستاگرام:

این روزها شاهدیم که به اشکال گوناگون می‌خواهند قصور ناکارآمدی نظام در مهار کرونا را به بهانه‌ی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم، لاپوشانی کنند و یا مسئولینی را مقصر جلوه دهند که هیچ اختیاری در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور ندارند. در حالیکه از همان روزهای نخست، شخص رهبر جمهوری اسلامی خط مشی‌ها را تعیین کرده است. در ابتدا ویروس کرونا را کذایی خواند. سپس درست زمانی که تمام دنیا تلاش گسترده جهت پیش‌گیری داشتند، با تمام توان سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن آن نمود. زمانی هم که سران دیگر کشورها در رقابت برای خرید واکسن بودند، دستور عدم خرید واکسن‌های تائید شده را داد. حال که اکثر کشورها و حتی منطقه با تزریق به‌موقع واکسن تلفات را به حداقل رسانده‌اند، در ایران فقط نزدیک چهار درصد مردم واکسینه کامل شده‌اند و هر روز شاهد حداکثر آمار مبتلایان و تلفات هستیم. به تازگی ایشان عنوان کرده‌اند که بیماری کرونا مسئله اول، فوری و فوتی کشور است!! هرچند این گفته نوش‌دارویی بعد از مرگ صدها هزار نفر!!! می‌باشد. آیا وقت آن نرسیده که برای یک بار هم که شده پاسخگوی سخنان ضد ونقیض خود باشند؟ آیا به خطر انداختن جان هشتاد و پنج میلیون جمعیت ایران و مرگ صدها هزار نفر ارزش پاسخگویی دارد؟