به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۱، ۱۴۰۰

مرگ فریدون بویراحمدی

یکی از عاملان ترور شاپور بختیار بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

نیلوفر غلامی ــ بنا به اطلاعات منابع آگاه، در حوالی سی‌امین سالروز ترور آخرین نخست‌وزیر ایران پیش از انقلاب، فریدون بویراحمدی یکی از قاتلان او بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

بنا به برخی منابع، فریدون بویراحمدی از عوامل اصلی قتل شاپور بختیار همزمان با سی‌امین سالروز این ترور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده است.

در ۱۵ مرداد ۱۳۷۰ برابر با ششم آگوست ۱۹۹۱ گروهی سه نفره متشکل از «علی وکیلی‌راد»، «محمـد آزادی» و «فریدون بویراحمدی» که از طریق بویراحمدی به عنوان دوستداران و هواداران موفق به دیدار در منزل با دکتر بختیار شده بودند، شاپور بختیار ۷۷ ساله و دستیارش سروش کتیبه را به طرز فجیعی به قتل رساندند.

از این گروه ترور، تنها علی وکیلی‌راد دستگیر و در جریان دادگاه به حبس ابد محکوم شد اما پس از گذراندن ۱۹ سال حبس و در توافق آزادی زندانیان میان تهران و پاریس مورد عفو قرار گرفت و در اردیبهشت ۱۳۸۹ با استقبال رسمی معاون وقت وزیر خارجه جمهوری اسلامی و یک عضو وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان یک «قهرمان» وارد تهران شد.

محمـد آزادی و فریدون بویراحمدی همان زمان به ایران متواری شده بودند و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاع دقیق و موثقی در دست نبوده است.

منابع آگاه که در جریان دادگاه محاکمه عوامل ترور بوده‌اند، تایید کرده‌اند که فریدون بویراحمدی که با نام مستعار «فرهاد مهدیار» در این سال‌ها در ایران زندگی می‌کرده، به دنبال ابتلا به کرونا و پس از چند شب بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در تهران درگذشته است. گفته می‌شود او زمانی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قزوین نیز بوده است.

جسد بویراحمدی یا فرهاد مهدیار دیروز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ در سکوت خبری در قطعه ۳۲۸ بهشت زهرای تهران دفن شده است.

بنا به این اطلاعات، او که به بیماری روماتیسم هم مبتلا بود، بیش از یک هفته در منزلش در تهران تحت نظر پرستار خانگی قرار داشت و به دنبال وخامت حال به بیمارستان منتقل شد و روز شنبه ۱۶ مرداد / ۷ آگوست یعنی یک روز بعد از سی‌امین سالروز قتل دکتر شاپور بختیار، فوت کرد.

«زمانه» مستقلاً قادر به تأیید این اطلاعات نیست.

در سامانه جستجوی متوفی سازمان بهشت زهرا فردی با هویت فرهاد مهدیار وجود دارد که در روز ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ دفن شده است. تاریخ تولد فرهاد مهدیار ۴ خرداد ۱۳۳۲ نوشته شده که با ادعای فریدون بویراحمدی درباره سال تولدش و مدارک شناسایی او مطابقت دارد. اما در واقع فریدون بویراحمدی متولد سال ۱۳۲۷ یا ۱۳۲۸ بوده است.

اگر این اطلاعات درست باشد، مرگ بویراحمدی همزمان با سالروز جنایتی که از عوامل آن بود، تصادف بسیار جالبی است اما او رازهای بسیاری در مورد برنامه‌ریزی و حادثه قتل دکتر بختیار و دستیارش سروش کتبیه را با خود مدفون کرد و ویروس کرونا توانست او را از پاسخگویی و محاکمه در یک دادگاه عادلانه مصون بدارد.

منبع: رادیوزمانه