به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۸، ۱۴۰۰

صدراعظم آلمان از "ساعاتی تلخ" در تحولات افغانستان سخن گفت

 

آنگلا مرکل پیشروی طالبان در افغانستان و تصرف کابل توسط اسلامگرایان را "ساعاتی تلخ" در تحولات این کشور اعلام کرد. صدراعظم آلمان خواستار خروج هر چه سریع‌تر شهروندان آلمانی و همکاران محلی آن‌ها از افغانستان شده است.

صدراعظم آلمان روز دوشنبه ۲۵ مرداد (۱۶ اوت) در یک جلسه حزبی، موضع دولت خود را در قبال تحولات افغانستان اعلام کرد. آنگلا مرکل  خواستار انتقال شهروندان آلمانی و همکاران محلی این کشور در افغانستان به نقطه‌ای امن شده است.

او به اهمیت ماموریت ارتش آلمان برای خروج شهروندان آلمانی و همکاران محلی‌شان از کابل اشاره کرده است.

مرکل تاکید کرده که دولت آمریکا وظیفه تامین امنیت فرودگاه کابل را برعهده گرفته و همین موضوع امکانات و محدودیت‌های عملکرد ارتش آلمان در افغانستان را به ‌وضوح نشان می‌دهد.

صدراعظم آلمان با اشاره به احتمال افزایش شمار پناهجویان افغان گفته است که در چنین شرایطی کمک کردن به کشورهای همسایه افغانستان و همچنین کل منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنا به گزارش‌ها مرکل در این جلسه اظهار داشته آلمان قصد خارج کردن حدود ده هزار نفر از افغانستان را دارد.

هشدار ارتش آلمان به همکاران محلی

ارتش آلمان اعلام کرده است که برای خروج شهروندان این کشور و همچنین همکاران محلی نهادهای سیاسی و عمرانی آلمان در افغانستان، چند هواپیمای نظامی مدل A400M اعزام خواهد کرد.

گفته می‌شود سه فروند از این هواپیما به سوی کابل اعزام شده‌اند. گفته شده است که این هواپیماها وظیفه دارند افراد یاد شده را ابتدا به تاشکند منتقل کرده و مجددا برای حمل عده‌ای دیگر به کابل بازگردند. وظیفه انتقال این افراد از تاشکند به آلمان برعهده هواپیماهای مسافربری خواهد بود.

ارتش آلمان به همکاران محلی این کشور در افغانستان توصیه کرده که از رفتن به سوی فرودگاه کابل خودداری بورزند. مقامات آلمان به این دسته از شهروندان افغان درباره خطرات مراجعه به فرودگاه کابل هشدار داده‌اند.

آلمان از همکاران محلی خود در کابل درخواست کرده خود را به نقطه‌ای امن برسانند و منتظر تماس سفارت آلمان در کابل بمانند.

از سوی دیگر، کارگروه امور دفاعی در بوندس‌تاگ، پارلمان آلمان، برای بررسی اوضاع افغانستان خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده شده است.

دویچه وله فارسی