به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۳، ۱۴۰۰

دبیرکل سازمان ملل طالبان را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

مطابق گزارش‌هایی که در اختیار سازمان ملل قرار گرفته اقدامات طالبان در افغانستان مصداق ارتکاب جنایت جنگی است. آنتونیو گوترش حمله به غیرنظامیان در افغانستان را نقض فاحش موازین بین‌المللی حقوق بشر خواند.

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید گزارش‌های دریافتی از افغانستان، به خصوص آنها که به محروم کردن زنان و دختران از حقوقی که برای آن به شدت مبارزه کرده‌اند مربوط می‌شوند بسیار دلخراش و وحشتناک است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنتونیو گوترش شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران گفت حمله به غیرنظامیان در افغانستان مترادف ارتکاب جنایت جنگی است.

از زمان آغاز خروج نیروهای ناتو از افغانستان، اسلامگرایان افراطی طالبان در مناطق مختلف با سرعت در حال پیشروی هستند.

پیش از خروج نظامیان خارجی شبه‌نظامیان طالبان بر برخی شهرهای کوچک تسلط داشتند اما موفق به کنترل مرکز هیچ یک از ولایت‌ها نشده بودند.

طی هشت روز گذشته نیمی از مراکز ۳۴ ولایت افغانستان به تصرف اسلامگرایان افراطی درآمده و هر روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود.

بنابرگزارش‌ها نیروهای طالبان روز جمعه، ۲۲ مرداد تا ۵۰ کیلومتری کابل پیشروی کردند و احتمال می‌رود در روزهای آینده حمله به پایتخت را آغاز کنند..

مطابق ارزیابی وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) اسلامگرایان طالبان قصد دارند کابل را به طور کامل محاصره و ارتباط آن را به دیگر مناطق افغانستان قطع کنند.

پیشروی "لشکر جهل و وحشت"

به گزارش شبکه خبری "طلوع‌نیوز"، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان صبح جمعه پس از یک نشست امنیتی اعلام کرد: «دولت در برابر تهاجم لشکر جهل و وحشت می‌ایستد و از مقاومت ملی در برابر این هجوم با تمام امکانات و منابع حمایت می‌نماید.»

در همین حال کشورهای غربی خارج کردن شهروندان و همکاران نمایندگی‌های دیپلماتیک خود از افغانستان را آغاز کرده‌اند.

سخنگوی پنتاگون، با بیان این که در حال حاضر کابل در خطر سقوط قرار ندارد، سران افغانستان و نیروهای انتظامی و نظامی این کشور را به عدم ایستادگی و مقاومت لازم در برابر هجوم طالبان متهم کرد.

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه خواستار متوقف کردن هر چه سریع‌تر حمله‌های نظامی شد و تاکید کرد که برای پرهیز از یک جنگ داخلی فرسایشی و انزوای افغانستان لازم است طرف‌های درگیر مذاکرات جدی را آغاز کنند.

دویچه وله فارسی