به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۴، ۱۴۰۰

پیک پنجم کرونا در ایران؛ دو برابر شدن تعداد کودکان مبتلا

حتی نوزادان هم در امان نیستند. 
 
رئیس بیمارستان کودکان "علی‌اصغر" تهران می‌گوید ۲۰درصد بخش مراقبت‌های ویژه در اختیار اطفال مبتلاست. او هشدار داده که اگر تجهیزات کافی نباشند، مرگ و میر کودکان هم به اندازه بزرگسالان می‌شود.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان "علی اصغر" در تهران، اعلام کرده که با شیوع سویه دلتا، میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا دو برابر قبل شده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از دکتر فرهاد چوبدار می‌نویسد: «همیشه چند نوزاد به دلیل کرونا بستری هستند و تلاش کردیم تا برخی بیماران را سرپایی درمان کنیم تا کمتر به تخت نیازمند باشند.»

او افزوده که روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ کودک مشکوک به ابتلا به بیمارستان علی‌اصغر تهران آورده می‌شوند و مراجعات تا جایی افزایش یافته که مقامات بیمارستان مجبور شده‌اند کلینیک تنفسی مستقلی باز کنند. او با تاکید بر آن که همیشه ۹۵ الی ۱۰۰درصد تخت‌های بیمارستان پر هستند، افزوده است: «تا کنون شانس آوردیم که هیچ مریضی را برنگردانده‌ایم اما اگر شرایط به همین منوال پیش برود، به این مسئله مبتلا خواهیم شد.»

رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر گفته که تقریبا ۷۰درصد کودکان مبتلا، والدین یا اقوام نزدیکی دارند که کرونا گرفته‌اند: «حدود ۲۰ تا ۳۰درصد هم هرگونه تماس را انکار می‌کنند و ممکن است از سطوح یا معابر عمومی مبتلا شده باشند.»

او علائم تنفسی و گوارشی در فاز حاد بیماری را شایع‌ترین علائم موجود نزد  کودکان دانسته و گفته که با گذر از فاز حاد و بروز طوفان سیتوکینی، علائم پوستی، مغزی، عصبی و کبدی هم ممکن است آشکار شود.

طبق آخرین پروتکلی که کمیته کنترل عفونت بیمارستان علی اصغر تهیه کرده،  هر کودک با علائم سرماخوردگی یا اسهال و استفراغ، بیمار کرونا تلقی می‌شود؛ مگر خلاف آن ثابت شود.

به تاکید چوبدار، تنها راه شکسته شدن چرخه انتقال ویروس، رسیدن نرخ واکسینایون عمومی به ۷۰درصد است. 

یک ماه قبل نیز رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان "مفید" در تهران گفته بود که بخش اطفال پر شده و کمبود جا وجود دارد. دکتر عبدالله کریمی به ایسنا گفته بود از زمان شیوع پاندمی این بیمارستان مرگ ۷۷کودک بر اثر کرونا را ثبت کرده است. 

بهمن ماه ۱۳۹۹ هم رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان "اکبر" در مشهد گفته بود طی یک سال گذشته ۱۱۷۹ کودک مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری شدند که ۱۰۱ نفرشان فوت کردند.

بیمارستان‌های کودکان در شهرهای شیراز، کرمانشاه، اراک و اردبیل نیز از بستری شدن کودکان کرونایی و رشد آمارهای ابتلا نزد کودکان خبر داده‌اند. یک هفته قبل رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک از بستری شدن ۲۲ کودک ظرف یک روز خبر داد.

متخصصان درمانی و پزشکی می‌گویند سویه دلتا بیش‌تر از سایر گونه‌های ویروس، کودکان را هدف می‌گیرد. در آلمان نیز  آمار ابتلا در میان کودکانی که واکسینه نشده‌اند، در عرض چند هفته به شدت افزایش یافته است.  اسرائیل که در معرض شیوع جدی سویه دلتا قراردارد، همه کودکان بالاتر از سه سال باید برای ورود به مدرسه، استخر، مهمان‌سراها یا سالن‌های ورزشی باید تست منفی کرونا ارائه کنند. برای تسریع در این روند و طبق دستور نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل،  تست کرونا برای همه کودکان تا سن ۱۱ سال، رایگان خواهد بود. 

دویچه وله فارسی