به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۲۶، ۱۴۰۰

بایدن: غنی قول مقاومت داده بود و حاضر به مذاکره با طالبان نشد

 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، که عصر دوشنبه، ۱۶ اوت، از اقامتگاه کمپ دیوید به کاخ‌سفید بازگشت، در اولین واکنش رسمی به بحران افغانستان ضمن اصرار بر درستی تصمیم خود برای خروج سربازان این کشور گفت یک ماه پیش در گفتگوی تلفنی با محمداشرف غنی، از همتای خود اطمینان گرفته بود که ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در برابر تهاجم طالبان مقاومت خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا که تنها حدود ۷ ماه از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد اما به اذغان خود در ۸ سال حضور در پست معاون ریاست جمهوری - دوره باراک اوباما - هم از نزدیک بر جنگ افغانستان نظارت داشته، روز دوشنبه در مقابل دوربین‌های تلویزیونی گفت استراتژی آمریکا در طول ۲۰ سال حضور در افغانستان "هیچ‌گاه حکومت‌سازی" یا " ایجاد یک دموکراسی متحد و مرکزی" نبوده است بلکه ماموریت نظامیان آمریکا از لشکرکشی به افغانستان مبارزه با تروریسم و پیشگیری از حملات تروریستی علیه آمریکا از خاک افغانستان بوده است.

با این حال، آقای بایدن در سخنان امروز خود پذیرفت که روند تحولات در بحران افغانستان "سریع‌تر از انتظار" پیش رفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از رساندن تعداد سربازان آمریکایی در فرودگاه کابل به ۶۰۰۰ نفر خبر داده و گفته این نیروها کنترل فرودگاه کابل و ترافیک هوایی آن را در دست خواهند گرفت.

او طالبان را تهدید کرد که در صورت حمله به نظامیان آمریکایی باید منتظر "واکنش سهمگین دفاعی" آمریکا باشد.

"حقیقت این است که آن چه رخ داد خیلی سریع تر از پیش‌بینی ما بود. چه چیزی رخ داد؟‌ رهبران سیاسی افغانستان جنگ را رها کردند و از کشور فرار کردند. ارتش افغانستان فروپاشید و در مواردی حتی بدون این که بجنگد تسلیم شد. وقتی نظامیان افغان حاضر نیستند برای دفاع از خودشان بجنگند، سربازان آمریکایی نباید در چنین جنگی بمانند و کشته شوند".

اخرین اخبار مرتبط با تحولات افغانستان:

  • بحران در افغانستان؛ تصویرهای ماهواره‌ای از سراسیمگی در فرودگاه کابل
  • بریتانیا: سرعت تسلط طالبان بر افغانستان همه را شگفت‌زده کرد
  • جلسه اضطراری شورای امنیت از طالبان خواست تا امنیت مردم را تضمین کند
  • جو بایدن همچنین در واکنش به انتقادهایی که به قدرت رسیدن طالبان را به معنای پایمال شدن حقوق زنان ارزیابی کرده‌اند گفت: "من به صراحت گفته‌ام که حقوق بشر باید در کانون سیاست خارجی ما باشد اما راه محقق کردن این اصل اعزام نامحدود نیروهای نظامی به نقاط مختلف نیست".

    رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا می‌گوید اکنون - پس از خروج کامل نظامیان آمریکا از افغانستان - واشنگتن از طرق دیگری به دنبال اهداف خود خواهد رفت: "حالا ما بر چیزی که عملی و ممکن به نظر می‌رسد تمرکز خواهیم کرد...".

    • حمایت از مردم افغانستان و هم صدایی با خواست و حقوق بنیادین آنها
    • تلاش برای درگیر کردن دیپلماسی منطقه‌ای و دخیل کردن بازیگران منطقه‌ای در فعالیت‌های مربوط به پیشگیری از خشونت و بی‌ثباتی
    • و همچنین استفاده از نفوذ بین‌المللی و کمک‌های انسان‌دوستانه برای کنترل قدرت و حاکمان در افغانستان

    راهکارهایی هستند که آقای بایدن در سخنان روز دوشنبه خود به عنوان نقاط مورد توجه کاخ‌سفید در ادامه تلاش این کشور برای بهبود آینده افغانستان مد نظر خواهد داشت.

    او در عین حال سیاستمداران و ارتش افغانستان را مسوول دانست که به گفته او حاضر به اتحاد و جنگیدن با دشمن خود نبودند.

  • انتقادها به بایدن؛ 'این نیمه کاره گذاشتن و گریختن بود نه خروج'

    مارک کیمیت، معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا در دوران جورج دبلیو بوش، سخنان امروز جو بایدن در دفاع از خروج کامل نظامی آمریکا از افغانستان گفته این سخنان آشکار با قصد «عوض کردن موضوع و تحریف» موضوع بوده است.

    آقای کیمیت به بی‌بی‌سی گفت: «حرف من این است که آنچه امروز او (بایدن) پشت تریبون گفت هیچ ربطی به تصمیم خروج نداشت».

    «خی معلوم است که همه روسای جمهوری خواستار خروج بودند - جورج دبلیو بوش، باراک اوباما، دونالد ترامپ و حالا هم او... این چیز جدیدی نیست و کسی هم با آن مخالف نیست. هیچ کس تمایلی برای ماندن (در افغانستان) نداشت؛ نه برای یک سال، نه برای ۵ سال یا ۱۰ سال - قضیه اصلا این نیست».

    «مشکل اجرای افتضاح و بی‌نظم برنامه خروج که به نظرم بتوان آن را شتاب زده و عجولانه خواند. خیلی ساده بگویم این قضیه را نیمه کاره رها کردن و گریختن بود».

  • BBC