به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۴، ۱۴۰۰

طالبان با ورود به کابل خواهان تسلیم دولت مرکزی افغانستان شدند

 
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۲۴ مرداد اعلام کرد طالبان وارد کابل شده‌اند و خواهان تسلیم بی قید و شرط دولت مرکزی افغانستان هستند. این خبرگزاری می‌نویسد افغان‌ها و خارجی‌ها به دنبال خروج از پایتخت افغانستان هستند و دولت مرکزی که در محاصره طالبان است، گزینه‌های زیادی پیش روی خود نمی بیند.

بر اساس این گزارش، مردم افغانستان از بیم حاکمیت دوباره قوانین بی‌رحمانه طالبان به ویژه علیه زنان به بانک‌ها هجوم برده‌اند تا پس انداز زندگی خود را از بانک خارج و از کشور فرار کنند.

آسوشیتدپرس همچنین از پرواز هلی‌کوپترها بر فراز سفارت آمریکا در کابل خبر داده که به نوشته این خبرگزاری دلیل آن می تواند تلاش برای خارج کردن کارکنان این سفارتخانه باشد. سفارت‌خانه‌های غربی دیگر نیز برای خروج کارکنان خود در تلاش هستند.

با وجود آنکه آمریکا و ناتو در دو دهه گذشته میلیاردها دلار صرف تقویت نیروهای امنیتی افغانستان کرده اند، طالبان اندکی بیش از یک هفته توانست تقریبا بر تمام این کشور مسلط شود.

غلبه طالبان بر نیروهای امنیتی افغانستان این در شرایطی است که نیروهای دولتی تا حدودی از پشتیبانی هوایی آمریکا برخوردار بودند.  

روز یکشنبه طالبان وارد حومه کابل شدند اما گویا بیرون از مرکز شهر باقی ماندند. در ساعاتی، صدای شلیک پراکنده گلوله به گوش می‌رسید اما خیابان‌ها عمدتا خالی بودند.

آسوشیتدپرس می نویسد کارکنان دولت از دفاتر خود فرار کردند و در حالی که کارکنان سفارت مدارک مهم را می سوزاندند، دود بر فراز شهر دیده می شد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به شبکه تلویزیونی الجزیره که متعلق به قطر است گفت شورشیان این گروه «در انتظار انتقال مسالمت آمیز قدرت در کابل هستند.» او حاضر نشد در مورد مذاکرات احتمالی میان طالبان و دولت افغانستان اظهارنظر کند.

عباس ابراهیم‌زاده، نماینده بلخ در مجلس افغانستان، روز شنبه از سقوط شهر مزار شریف، مرکز استان بلخ در شمال افغانستان خبر داده بود. در هفته‌های گذشته و همزمان با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، شبه‌نظامیان گروه اسلامگرای طالبان موفق به تصرف مراکز بیش از ٢٠ استان از مجموع ۳۴ استان این کشور شده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، عصر شنبه ٢٣ مرداد، با انتشار بیانیه‌ای در تشریح تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفت که حضور ٢٠ ساله ایالات متحده در افغانستان به دلیل جنگ با عاملان حملات ١١ سپتامبر بود.

جو بایدن، در این بیانیه گفت که در روزهای اخیر با تیم امنیت ملی‌اش در ارتباط بوده و دستورات لازم درباره چگونگی حفاظت از منافع و ارزش‌های آمریکا را همزمان با پایان ماموریت نظامی در آن کشور، به آنها داده است.

صدای آمریکا