به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۴، ۱۴۰۰

ستاد مقابله با کرونا در ایران شش روز تعطیلی سراسری اعلام کرد

 
ستاد مقابله با کرونا که قبلا با پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای مخالفت کرده بود، از ۲۵ تا ۳۰ مرداد را تعطیل سراسری اعلام کرد. از این شش روز دو روز عاشورا و تاسوعا و یک روز جمعه است. تردد بین‌استانی هم برای دو هفته ممنوع شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید در نشست روز شنبه این ستاد تصمیم گرفته شد برای مدیریت موج پنجم پاندمی کرونا در ایران از ۲۵ تا ۳۰ مرداد تمام اداره‌ها و اصناف، مگر در موارد ضروری تعطیل شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا رئیسی در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: «از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و ... تعطیل خواهند بود.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت در واپسین روز فعالیت دولت دوازدهم در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد برای مقابله با موج پنجم پاندمی و جلوگیری از فروپاشی نظام سلامت دو هفته تعطیل سراسری اعلام شود.

علی خامنه‌ای این پیشنهاد را به ستاد ملی ارجاع داد که با آن موافقت نشد. مطابق تصمیم امروز این ستاد علاوه بر تعطیلی شش روزه اداره‌ها و اصناف، رفت و آمدهای بین‌استانی نیز از روز یک‌شنبه برای دو هفته ممنوع می‌شود.

ممنوعیت سفر غیرضروری تا پنجم شهریور

به گفته رئیسی از ساعت ۱۲ روز یک‌شنبه تا آخر وقت جمعه پنجم شهریور تردد سراسری و بین‌استانی اعمال خواهد شد  و فقط حرکت خودروهای ضروری مانند آمبولانس‌ها، کامیون‌های حمل مواد غذایی مجاز خواهد بود.

برخی کارشناسان معتقدند جلوگیری نکردن از سفرهای بین‌شهری در تعطیلات منتهی به غیر قربان و ادامه فعالیت اصناف به شکل عادی در افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا و فوت موثر بوده است. در فضای مجازی تصویرها و ویدئوهای زیادی از ازدحام در جاده‌های شمال در این تعطیلات منتشر شده است.

رکوردشکنی‌های پی‌در پی کرونا در روزهای گذشته موارد روزانه ابتلا به کرونا، بستری، انتقال مبتلایان بدحال به بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ بارها رکوردهای جدید به جا گذاشته که در چهار موج قبلی پاندمی سابقه نداشته است.

شدت گرفتن شیوع کرونا در ایران در تغییر رنگ‌بندی شهرها نیز آشکار است. از روز شنبه ۳۵۹ شهر در وضعیت قرمز (بسیار پر خطر) ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۳۰ شهر در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار گرفته‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ۲۳ مرداد اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲۹ هزار و ۷۰۰ مورد ابتلا به کرونا شناسایی شده و ۴۶۶ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

مطابق این گزارش از ابتدای پاندمی تا کنون مرگ ۹۷ هزار و ۲۰۷ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ به طور رسمی تائید شده است. کارشناسان و برخی از اعضای کمیته علمی ستاد کرونا معتقدند موارد مرگ‌های کرونایی می‌تواند تا دو و نیم برابر آمار رسمی باشد.

آمار واقعی قربانیان کرونا بیش از دو برابر آمار رسمی

مسئولان وزارت بهداشت تنها مواردی را به عنوان مرگ در پیوند با بیماری کووید۱۹ ثبت می‌کنند که بیمار پیش از مرگ آزمایش شده و آزمایش ابتلای او مثبت باشد.

در این میان بسیاری از بیماران با علائم ابتلا به کرونا که آزمایش نشده‌ و درگذشته‌اند وارد آمار رسمی مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ نمی‌شوند.

دویچه وله فارسی