به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۸، ۱۴۰۰

امانوئل ماکرون : چرخشی تاریخی با پی آمدهای مهم جهانی در افغانستان روی داده است

 امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در اظهاراتی که از شبکه های تلویزیونی این کشور پخش شد روی کار آمدن دوباره طالبان را در افغانستان چرخش تاریخی مهمی توصیف کرد که دربرگیرندۀ پی آمدهای مهمی برای جهان، اروپا و فرانسه است.

ماکرون یادآوری کرد که در پی سوءقصدهای تروریستی یازده سپتامبر فرانسه در همبستگی با متحد خود، آمریکا، وارد افغانستان برای نبرد با تروریسم شد و حضور نظامی فرانسه در افغانستان سیزده سال به درازا کشید و عاقبت در دسامبر سال ٢٠١٤ خاتمه یافت.

امانوئل ماکرون مداخلۀ نظامی فرانسه در افغانستان را طی این سال‌ها عادلانه خواند و افزود که هدف فرانسه از این اقدام تنها مقابله با تروریسم بوده و نه ایجاد دموکراسی یا احیای حاکمیت ملی در افغانستان.

او گفت که اکنون با روی کار آمدن طالبان اوضاع افغانستان به سرعت رو به وخامت نهاده است. چرخش تاریخی در افغانستان به گفتۀ رئیس جمهوری فرانسه نیازمند اتخاذ تدابیر فوری و اضطراری است. به گفتۀ امانوئل ماکرون مهمترین وظیفۀ فرانسه اکنون نجات جان شهروندان این کشور در افغانستان و همچنین نجات جان همکاران افغان فرانسه و خانواده های آنان است.

ماکرون سپس تصریح کرد که هم اکنون دولت فرانسه به ششصد تن از شهروندان افغان که با ارتش فرانسه همکاری کرده اند پناهندگی داده است. او گفت از دیگر اقدام‌های عاجل فرانسه در همکاری با اروپا مبارزه با ترور یسم اسلامی است و دولت فرانسه برای این منظور هماهنگی‌های لازم را با دولت بریتانیا انجام می دهد.

امانوئل ماکرون سپس تأکید کرد که نباید گذاشت افغانستان از نو به مأمن تروریسم تبدیل شود. برای مبارزه با تروریسم ماکرون آمریکا، اروپا و روسیه را به همکاری فراخواند و سپس افزود که آلمان و فرانسه می کوشند در هماهنگی با دولت های پاکستان، ایران و ترکیه برای نجات جان پناهجویان افغان چاره اندیشی کنند.

رئیس جمهوری فرانسه در پایان چالش‌های مردم افغانستان را در دورۀ آتی هولناک و عظیم و در عین حال اجتناب ناپذیر برای دستیابی به آزادی خواند. او بار دیگر از حقوق مسلم زنان افغان و جامعۀ مدنی افغانستان دفاع کرد و آمادگی فرانسه را برای پذیرش هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران افغان که جان شان از سوی طالبان در خطر است اعلام نمود.

رادیو بین المللی فرانسه