به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۸، ۱۴۰۰

سناتور جمهوری‌خواه: بایدن زمینه یک 11 سپتامبر دیگر را فراهم کرد

گراهام، پیشتر خواستار استیضاح جو بایدن به‌دلیل بحران افغانستان شده بود
 لیندزی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، ضمن انتقاد از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت، احتمال یک حمله تروریستی دیگر مشابه حملات یازده سپتامبر افزایش یافته است.

گراهام، یکشنبه 30 اوت2021، در مصاحبه با «سی.بی.اس» گفت: «ما هزاران نفر از متحدان افغان را که دلیرانه در کنار ما مبارزه کردند، جا می‌گذاریم. ما صدها شهروند آمریکایی را جا می‌گذاریم. احتمال یک یازده سپتامبر دیگر بسیار بالا گرفته است.»

پنج‌شنبه 26 اوت 2021، در نزدیکی کمپ باران و ورودی شرقی فرودگاه کابل چندین انفجار رخ داد. مسئولیت این انفجارهای انتحاری همزمان را گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و سوریه «داعش» به عهده گرفته است. به‌دنبال وقوع این انفجارها، انتقادات از بایدن، به‌دلیل خروج ناگهانی از افغانستان گسترش و شدت یافته است.

لیندزی گراهام افزود، اگر او بود نیروها را از افغانستان خارج نمی‌کرد و در عوض به‌دنبال حفظ حضور در این کشور و کار در کنار «نیروهای بومی» می‌رفت. او گفت: «حملات پهپادی داعش را تضعیف نمی‌کند. تعداد نیروهای داعشی دو برابر شده است. ما به متحدانمان پشت کرده‌ایم.»

او گفت که تا کنون به این اندازه نگران وقوع حمله‌ای به ایالات متحده نبوده است.

گراهام همچنین به «سی.بی.اس» گفت: «در 20 سال آینده، روسای جمهوری آمریکا باید با این فاجعه در افغانستان درگیر باشند. این جنگ به پایان نرسیده است. ما وارد فصل مرگبار جدیدی شده‌ایم. اکنون تروریستها کنترل امور افغانستان را به دست گرفته‌اند.»

او خطاب به دولت بایدن گفت: «شما نمی‌توانید داعش را با حملات پهپادی در هم بشکنید. شما باید افرادی را روی زمین در آنجا داشته باشید که هر روز این افراد را هدف قرار دهند. شما نمیتوانید این کارها را از آسمان انجام دهید.»

این سناتور جمهوری‌خواه، حتی پیش از حملات انتحاری فرودگاه کابل خواستار استیضاح جو بایدن به‌دلیل بحران افغانستان شده بود.

به گفته یک مقام کاخ سفید، از 14 اوت، 114400 نفر از افغانستان خارج شده‌اند، از جمله 2900 نفر در یک دوره 24 ساعته که از صبح شنبه آغاز شد. مهلت خروج همه سربازان خارجی از افغانستان فردا 31 اوت به پایان می‌رسد.
دبی - العربیه فارسی