به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۴، ۱۴۰۰

خبرگزاری سپاه خواستار برخورد قضایی با مسئولی شد که درباره واکسن افشاگری کرد

 
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران
خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، از مسئولان قضایی خواسته است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، که اخیرا درباره پشت پرده مشکل واکسن کرونا در ایران افشاگری کرده بود را احضار کند. این خبرگزاری نوشته است که سخنان آقای زالی «ولنگاری کلامی» بوده و «شائبه خرابکاری و ضدامنیتی» داشته و دادگاه باید او را در «محکمه پاسخگو کند».

روز ۲۰ مرداد، علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران اذعان کرد که او و دیگر مسئولان آمار حقیقی جان‌باختگان کرونا در کشور را در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار نداده و در این زمینه «پنهان‌کاری» کرده‌اند و از کارشناسان این سازمان خواسته‌اند که «در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند».

به گفته آقای زالی مسئولان حکومت ایران چون فکر می‌کردند واکسن گران است، از خرید و واردات آن خودداری کردند.

این مسئول وزارت بهداشت همچنین با انتقاد از رویکرد ایران در مواجهه با کمک‌های خارجی، گفته بود: «در حالی‌که اطلاعات چندانی دربارهٔ ویروس نداشتیم، کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم».

سخنان آقای زالی با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد و او در اظهارنظری دیگر گفت سخنانش در یک جمع خصوصی بوده و به صورت تقطیع شده منتشر شده است.

ایران در حال حاضر درگیر موج پنجم بحران کرونا است و بسیاری از شهروندان، روند کُند واکسیناسیون در کشور و اقدام دیرهنگام دولت برای خرید واکسن را به عنوان عامل بحران اخیر می‌دانند.