به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۸، ۱۴۰۰

پخش موسیقی و صدای زنان در رسانه‌های «قندهار» ممنوع شد

 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پیشتر گفته بود که موسیقی از نظر اسلام حرام است 
بر اساس گزارش‌ رسانه‌های داخلی افغانستان، گروه طالبان با صدور یک اعلامیه از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در ولایت (استان) قندهار در جنوب این کشور خواسته است که دیگر صدای موسیقی و صدای مجریان زن از رسانه‌ها پخش نشود.
وزارت اطلاعات و فرهنگ ولایت قندهار، یک‌شنبه 29 اوت (7اسد) تایید کرده است که بر بنیاد دستور جدید از سوی طالبان، پخش موسیقی و پخش صدای زنان و حتی برنامه‌هایی که زنان در آن دخیل هستند ممنوع اعلام شده است.
پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با نشریه «نیورک تایمز» گفته بود، موسیقی در دین اسلام حرام است اما ابراز امیدواری کرده بود که به جای فشار آوردن به شهروندان، آنان را قانع سازد تا از موسیقی دست بردارند.
از سوی دیگر عناصر طالبان، روز شنبه، 28 اوت (6 سنبله)، فواد اندرابی، هنرمند محلی را در منطقه «اندراب» ولایت (استان) «بغلان» به ضرب گلوله کشتند. گفته می‌شود که او نخست توسط جنگجویان طالبان دستگیر و پس از آن، تیرباران شده است.
همچنان گروه طالبان اخیرا پس از تسلط برشهر قندهار در جنوب افغانستان، «خاشه جوان» یکی از کمدین‌های این ولایت را پس از شکنجه به قتل رساندند که با واکنش‌های گسترده در افغانستان روبرو شد.
وضع محدودیت بر رسانه‌های ولایت قندهار، یک بار دیگر خاطرات سال‌های 1996 تا 2001 را برای شهروندان افغانستان زنده کرده است. در آن زمان نیز گروه طالبان گوش دادن به موسیقی و کار زنان را ممنوع اعلام کرده بود.

العربیه