به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۶، ۱۴۰۰

ارتش آمریکا مواضع «داعش خراسان» را هدف حمله قرار داد؛ طراح حمله به فرودگاه کابل کشته شد

 ارتش آمریکا اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور، گروه حکومت اسلامی، موسوم به داعش خراسان در افغانستان را، در جریان یک عملیات ضدتروریستی هدف قرار داده است. در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: در این عملیات، یک طراح گروه داعش خراسان هدف قرار گرفته و کشته شده است. این نخستین عملیات رسمی ایالات متحده آمریکا علیه گروه داعش خراسان است. گروه داعش خراسان، مسئولیت حمله به فرودگاه کابل را به که به کشته شدن بیش از ۱۷۰ تن انجامید، برعهده گرفت.

دربیانیه ارتش آمریکا تاکید شده است: بر اساس نشانه‌های اولیه، در این حمله هوایی توسط یک پهپاد آمریکایی، یک طراح حملات گروه داعش خراسان در افغانستان، در ولایت ننگرهار، هدف قرار گرفته و کشته شده است. 

بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا، سنتکام، ضمن تایید این حمله، تاکید کرد: بر اساس اطلاعات ارتش آمریکا، در این عملیات، تلفاتی به غیرنظامیان وارد نشده است. 

این نخستین عملیات رسمی ارتش ایالات متحده آمریکا علیه گروه داعش خراسان در افغانستان است. حمله ارتش آمریکا علیه مواضع گروه داعش خراسان حدود ۴۸ ساعت پس از حمله مرگبار به فرودگاه بین‌المللی کابل صورت گرفت. در این حمله که گروه داعش خراسان مسئولیت آن را برعهده گرفت، (بر اساس آمار‌های منابع رسمی و غیررسمی) بیش از ۱۷۰ نفر کشته شدند. بیشتر کشته‌شدگان این حمله از غیرنظامیان بودند. 

در انفجار مرگبار فرودگاه بین‌المللی کابل، کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی، دو تبعه بریتانیایی و فرزند یک شهروند بریتانیایی تایید شده است. 

جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا، در پی حمله مرگبار به فرودگاه بین‌المللی کابل هشدار داد که عاملان این حمله مجازات خواهند شد. 

نیروهای ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور در تلاش برای تخلیه شهروندان خود و افغانستانی‌های در معرض خطر در افغانستان هستند. این کشورها، تا روز ۳۱ ماه اوت، برای خروج از افغانستان فرصت دارند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ در حالی که هزاران نفر از فرودگاه کابل تخلیه شده‌اند، هنوز شمار بسیاری در این محل در انتظار خروج از افغانستان هستند.

رادیو بین المللی فرانسه