به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۸، ۱۴۰۰

ماکرون : در صورت خروج آمریکا از عراق، فرانسه این کشور را ترک نخواهد کرد

 امانوئل ماکرون در جریان سفرش به عراق برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی دربارۀ تروریسم و حاکمیت ملی عراق گفت که فرانسه عراق را ترک نخواهد کرد حتی اگر نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند. رئیس جمهوری فرانسه که این سخنان را از شهر اربیل و در گفتگو با بخش خبر شبکۀ یک تلویزیون فرانسه ایراد می‌کرد، همچنین گفت : تا زمانی که تروریست‌ها در عراق هستند، فرانسه نیز قوای خود را در عراق حفظ خواهد کرد.


امانوئل ماکرون در خصوص احتمال عملیات تروریستی در فرانسه پس از بی ثباتی منطقه و بازگشت طالبان به قدرت، گفت : خطر عملیات تروریستی همواره وجود دارد. اما، نباید این خطر را با مسئلۀ مهاجرت یکی پنداشت. به گفتۀ امانوئل ماکرون، ورود مهاجران و پناهجویان افغان به اروپا پس از قدرت گیری دوبارۀ طالبان به وسعت ورود پناهجویان سوری به اروپا در سال ٢٠١٥ نخواهد بود. با این حال، رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که افغان‌های بیشتری خواهند کوشید وارد اروپا شوند و این فشار زیادی بر ظرفیت اروپا برای پناه دادن به آنان وارد خواهد آورد.

امانوئل ماکرون، سپس گفت که جان صدها زن و مرد افغان در کشورشان در خطر است و فرانسه به همراه متحدان خود می‌کوشد در مذاکره با طالبان و با یاری قطر راه‌حلی برای خارج کردن آنان از افغانستان پیدا کند. او گفت که سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا با پیشنهاد طرحی به شورای امنیت سازمان ملل مایلند یک منطقۀ امن در اطراف فرودگاه کابل ایجاد کنند تا به این ترتیب کسانی را که جان شان در خطر است از افغانستان خارج کنند.

طالبان مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و وعده داده‌اند که به کلیه اتباع خارجی و افغان‌های دارندۀ گذرنامه‌های معتبر خارجی اجازه خواهند داد خاک افغانستان را ترک کنند. شماری از کشورها از جمله فرانسه، انگلستان، اسپانیا، استرالیا و ژاپن همچنان به صدور گذرنامه برای نجات افغان‌هایی که جان‌شان در خطر است ادامه می‌دهند.

امانوئل ماکرون در سخنان دیشب خود گفت : امروز طالبان در افغانستان از نو حاکم شده‌اند و مذاکره با آنان برای نجات جان افغان‌ها به معنای به رسمیت شناختن طالبان و حکومت آیندۀ آنان نیست. امانوئل ماکرون هشدار داد که همکاری و توافق طالبان با گروه‌های تروریستی خط قرمز فرانسه خواهد  بود و از جمله شروط فرانسه برای به رسمیت شناختن احتمالی طالبان رعایت حقوق بشر از سوی آنان و به ویژه حقوق و کرامت زنان افغان است.

ماکرون بزرگترین درس جنگ‌های افغانستان و لیبی را این دانست که نمی‌توان از خارج دموکراسی یا تشکیل حکومت را به کشوری تحمیل کرد. او در عین حال، از عملیات نظامی فرانسه در مالی دفاع کرد و گفت که در فقدان این عملیات شماری از کشورها فرومی‌پاشیدند. او تأکید کرد که بدون سیاست توسعه و  بازگشت دولت، تروریست‌ها قادرند طی دو هفته و با بهره‌گیری از فقر و ناامیدی مردم قدرت را در دست بگیرند.

در روزهای گذشته، امانوئل ماکرون، در یک نشست منطقه‌ای در عراق و با حضور مصر، اردن، ترکیه، ایران، عربستان سعودی شرکت کرد. از جمله موضوع‌های مهم این اجلاس تروریسم و اوضاع افغانستان بود.     

رادیو بین المللی فرانسه