به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۵، ۱۴۰۰

در واکنش به سقوط کابل ترامپ خواستار کناره‌گیری بایدن شد

 

پس از تصرف کابل توسط طالبان، دونالد ترامپ سیاست دولت بایدن در قبال افغانستان را "شرم‌آور" خواند و خواستار استعفای او شد. این نخستین باری نیست که رئیس جمهور پیشین آمریکا از سیاست جو بایدن در قبال افغانستان انتقاد می‌کند.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) با انتشار گزارشی از واشنگتن به انتقاد ترامپ از بایدن پرداخته است. ترامپ سیاست بایدن در افغانستان را "فضاحت‌بار" خوانده و گفته او برای آنچه در افغانستان انجام داده، باید کناره‌گیری کند.

این در حالی است که تصمیم به خروج نیروهای آمریکا از افغانستان یکی از محورهای مذاکره با طالبان بوده که توسط دولت ترامپ در دوحه دنبال می‌شده است.

مذاکرات آمریکا با طالبان در سال ۲۰۱۸ در قطر آغاز شده بود که نتیجه این مذاکرات به توافق روز ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ منتهی شد.

بر اساس توافق دوحه بین دولت ترامپ و نمایندگان طالبان، آمریکا ملزم به خروج نیروهای خود از افغانستان شده بود. ترامپ برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان یک جدول زمان‌بندی تهیه کرده بود.

با این همه اجرای سیاست خروج نیروهای آمریکا عملا با وقفه روبه‌رو شده بود. در ماه مه سال ۲۰۲۱ بایدن سیاست خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را آغاز کرد.

ترامپ بارها از سیاست بایدن در قبال افغانستان و خروج نیروهای آمریکا از آن کشور انتقاد کرده است. او مدعی شده است که سیاست خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را او به شکلی دیگر و موفق‌تر می‌توانست اجرا کند.

ترامپ گفته است که بایدن با عملکرد خود در افغانستان "بزرگ‌ترین شکست" را در تاریخ آمریکا رقم زده است. دونالد ترامپ همچنین از سیاست‌های دولت بایدن در زمینه مهاجرت، اقتصاد و انرژی انتقاد کرده است.

دویچه وله فارسی