به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۱، ۱۴۰۲

وال‌استریت ژورنال: قطر سران حماس را تهدید به اخراج کرد

 

در‌حالی‌که جنگ اسرائیل در غزه همچنان ادامه دارد و تلاش‌ها برای برقرار شدن آتش‌بس هنوز به نتیجه نرسیده، وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رهبران گروه حماس از سوی قطر تهدید شده‌اند اگر با توافق آزادی گروگان‌ها موافقت نکنند، از آن کشور اخراج خواهند شد. وال‌استریت ژورنال این تهدید را به نقل از یک منبع حماس و یک منبع مصری گزارش کرده است. چنین تهدیدی در حالی است که قطر میزبان دفتر سیاسی حماس، از جمله اسماعیل هنیه، رهبر این گروه شبه‌نظامی است.


در همین حال، حسام بدران، یکی از مقام‌های ارشد گروه حماس مستقر در دوحه، این ادعا را رد و تاکید کرد که آن‌ها خواهان آتش‌بس با اسرائیل‌اند.

حسام بدران به وال‌استریت ژورنال گفت: «ما اعلام نکردیم که مذاکرات متوقف شده و برعکس، بیشترین علاقه را برای توقف این جنگ داریم.» این مقام حماس هشدار داد که که بدون انجام‌شدن توافق، خشونت‌ها در ماه رمضان علیه غیرنظامیان تشدید خواهد شد.


او افزود که شرایط حماس برای آزادی گروگان‌های اسرائيل شامل آتش‌بس دائمی، بازگشت غیرنظامیان آواره به شمال غزه، افزایش کمک‌های بشردوستانه و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است.


این خواسته‌ها در حالی است که اسرائیل خواهان یک آتش‌بس محدودتر است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بارها وعده داده است که به حملات برای از بین بردن گروه حماس و آزادی همه گروگان‌ها ادامه خواهد داد.


بدران، نتانیاهو را در پیشرفت نکردن مذاکرات آتش‌بس مقصر معرفی کرد و مدعی شد که نخست‌وزیر اسرائیل «خطرناک‌ترین [شخص] برای ثبات منطقه است.»


پیش از این، وال‌‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود که میان یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه در خارج از کشور، درمورد خواست‌‌ها و امتیازهایی که در مذاکرات برسر آزادی گروگان‌های اسرائیلی مطرح است، اختلاف‌‌نظرهای جدی وجود دارد. بر اساس این گزارش، یحیی سنوار دربرابر اسرائیل مواضع سرسخت و جنگ‌‌طلبانه‌ای دارد و درقبال آزادی گروگان‌ها خواهان امتیازات بیشتری است. درحالی‌که اسماعیل هنیه که مذاکرات قاهره را پیش می‌برد نرمش بیشتری نشان می‌دهد و مایل است به وقفه‌ شش‌هفته‌ای، که در آن مدت گزینه عقب‌نشینی نیرو‌های اسرائیلی هم بررسی شود، رضایت دهد.


در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در مصاحبه‌ای با ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیوز که روز شنبه پخش شد، گفت که رویکرد بنیامین نتانیاهو به جنگ غزه «بیشتر به اسرائیل آسیب می‌رساند تا این که کمک‌کننده باشد».


انتقادهای اخیر بایدن از جنگ غزه نشان‌دهنده آن است که رهبر ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نسبت به تصمیم‌های همتای اسرائیلی‌اش نظر مخالفی دارد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن که تحت فشارهای داخلی برای برقراری آتش‌بس در غزه قرار دارد، در اظهارات تازه‌اش گفت که نتانیاهو حق دفاع از اسرائیل و حق ادامه تعقیب حماس را دارد اما باید توجه بیشتری به جان بیگناهان داشته باشد.


رئیس‌جمهوری آمریکا در آن گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر مجددش به اسرائیل پاسخ مثبت داد، اما جزئياتی را مطرح نکرد و به اینکه آیا از او دعوت شده است یا خیر، پاسخی نداد.


بایدن همچنین ضمن تاکید بر حمایت ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود، درباره «خط قرمز‌» در جنگ به ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیوز گفت: «درواقع خطوط قرمز وجود دارد... شما نمی‌توانید ۳۰ هزار فلسطینی دیگر را هم بکشید.»


بنابر اعلام وزارت بهداشت غزه، عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل در غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس، تاکنون جان حدود ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر را گرفته که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند.


گزارش‌ نهادهای مختلف نشان می‌دهد که حمله اسرائیل، غزه را در یک فاجعه انسانی فرو برده است. سازمان ملل متحد در مورد شیوع روزافزون بیماری و گرسنگی در غزه‌ای هشدار می‌دهد که اکنون بسیاری از مناطق آن به ویرانه تبدیل شده و بیشتر جمعیتش آواره شده‌اند.


رئيس‌جمهوری آمریکا که می‌گوید نگران تلفات سنگین بیشتر غیرنظامیان است، از نتانیاهو خواسته که حمله بزرگی به رفح انجام ندهد، مگر اینکه اسرائیل ابتدا طرحی برای تخلیه غیرنظامیان ارائه کند. بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری غزه در منطقه رفح پناه گرفته‌اند.

ایندیپندنت فارسی