به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۵، ۱۴۰۲

مقام آمریکایی: گروه ۷ آماده ممنوع کردن پروازهای ایران‌ایر به اروپاست

 

یک مقام ارشد آمریکایی گفت کشورهای عضو گروه هفت آماده‌اند تا در صورت ادامه اقدامات جمهوری اسلامی در انتقال موشک‌های بالیستیک به روسیه، این رفتار را با مجازات‌‌های شدیدتر جدیدی پاسخ دهند. او گفت یکی از گزینه‌های در دست بررسی، ممنوع کردن پروازهای ایران‌ایر به اروپا است.

گروه هفت (جی هفت) روز جمعه ۲۵ اسفند در بیانیه‌ای تهران را تهدید کرد در صورت ارسال موشک‌های بالیستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.

دولت آمریکا نیز پیش از این به جمهوری اسلامی هشدار داده بود اگر موشک‌های بالیستیک به روسیه ارسال کند، با واکنش «سریع و شدید» جامعه جهانی و تحریم‌های بیشتر واشنگتن روبه‌رو خواهد شد.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از ارسال صدها موشک بالیستیک از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، گروه هفت به جمهوری اسلامی درباره این مراودات نظامی هشدار داد.

گروه هفت شامل کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تاکید کرد اگر تهران موشک‌های بالیستیک را برای استفاده در اوکراین به روسیه منتقل کند، تحریم‌های «جدید و قابل توجهی» علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد.

این گروه در بیانیه‌ خود تاکید کرد: «ما بار دیگر از طرف‌های ثالث می‌خواهیم بلافاصله ارائه حمایت مادی به جنگ تجاوزگرانه غیرقانونی و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین را متوقف کنند چون در غیر این صورت هزینه‌های سنگینی خواهند داد.»

بر اساس این بیانیه اگر ایران موشک‌های بالیستیک یا فن‌آوری مرتبط به روسیه بفروشد، گروه هفت آماده‌ است «به سرعت و به صورت هماهنگ» با اقدامات جدید و قابل توجه، به ایران پاسخ دهد.

مقام ارشد دولت آمریکا به روزنامه‌نگاران گفت اگر ایران تصمیم به فروش موشک‌های بالیستیک به روسیه بگیرد، هزینه‌های آن به مراتب بیشتر از مزایایش خواهد بود.

او در ادامه گفت چنین انتقالی انجام نشده است اما «خطر واقعی وجود دارد» که این اتفاق بیفتد.

این مقام ارشد آمریکایی بدون ارائه جزییات گفت: «از جمله اقداماتی که مورد بحث قرار گرفته است، پایان دادن به پروازهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به اروپا است.»

گروه هفت پیش از این در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد حمله نیروهای روسیه به اوکراین، از حمایت چین و ایران از مسکو انتقاد کرد.

این گروه خواستار توقف کمک ایران به ارتش روسیه شد و از انتقال قطعات سلاح و تجهیزات نظامی به وسیله شرکت‌های چینی به روسیه، ابراز نگرانی کردند.

نیروهای اوکراینی در روزهای گذشته با کمبود مهمات مواجه شده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند در یک نشست خبری در بروکسل، مقر این ائتلاف هشدار داد کشورهای عضو ناتو مهمات کافی به اوکراین نمی‌دهند و این امر در میدان نبرد پیامدهایی روزانه به دنبال دارد.

او تاکید کرد: «اوکراینی‌ها کمبود شجاعت ندارند. آن‌ها فاقد مهمات هستند.»

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در پایان ماه فوریه از متحدان غربی خود خواست کمک‌های نظامی‌شان را «به موقع» به کشورش برسانند.

کمک بیش از ۶۰ میلیارد یورویی آمریکا به دلیل مخالفت اعضای جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده همچنان متوقف مانده است؛ هر چند کاخ سفید روز سه‌شنبه از کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد.

این کمک‌ شامل موشک‌های ضد‌‌هوایی، مهمات و گلوله‌های توپخانه می‌شود.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز درباره کمک پنج میلیارد یورویی به اوکراین با هدف تامین مالی خرید تسلیحات برای این کشور به توافق رسیدند.

هم‌زمان مسکو علاوه بر افزایش چشمگیر تولید داخلی سلاح خود، برای به دست آوردن تسلیحات به منظور استفاده در جنگ اوکراین، به تهران و پیونگ یانگ روی آورده است.

پهپادهای شاهد ساخت ایران که در اختیار روسیه قرار می‌گیرند، نقش مهمی در حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین ایفا کرده‌اند اما تحویل احتمالی موشک‌های بالیستیک به مسکو، نشانه‌ای از همکاری عمیق‌تر جمهوری اسلامی و روسیه خواهد بود.