به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۲، ۱۴۰۲

کارزار «#ما_سلیطه‌ایم» برای خنثی کردن ادبیات زن‌ستیزانه حامیان حکومت

پس از آن که گروهی از حامیان حکومت به صورت هماهنگ از عبارت «‌سلیطه» برای خطاب کردن زن معترض در ویدیوی درمانگاه قم استفاده کردند، فعالان زنان و طیف وسیعی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ ما سلیطه‌ایم به این اقدام واکنش نشان دادند.

ایران اینترنشنال روز شنبه ۱۹ اسفند‌ماه ویدیویی از مقاومت یک زن در درمانگاهی در قم در برابر یک آخوند را منتشر کرد که نشان می‌داد این زن به اقدام این آخوند در عکس گرفتن از او به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری اعتراض می‌کند. انتشار این ویدیو موجی از خشم میان کاربران رسانه‌های اجتماعی را به همراه داشت و در مقابل حامیان حکومت برای کم‌اثر کردن بازتاب ویدیو انگشت اتهام را به سوی زن گرفتند و او را با عبارت «‌سلیطه» خطاب کردند.

اکنون فعالان زنان و بسیاری از کاربران در واکنش تاکید می‌کنند که با هشتگ «#ما_سلیطه‌ایم» قصد دارند مقابل «یک سنت تاریخی» علیه زنان بایستند.

یکی از کاربران نوشت که این هشتگ «سلاح کلامی را از دشمن می‌گیرد و آن را خنثی و از معنا تهی می‌کند» و «قدرت منفی این کلمات را به شیوه‌ای خشونت‌پرهیز خنثی می‌کند».

مینا خانی در شبکه ایکس نوشت: «اینکه زنان در برابر تحقیر هشتگ #ما_سلیطه‌ایم می‌زنند استراتژی خنثی کردن مفهوم تحقیر‌آمیز است.»

او در پاسخ به منتقدان این هشتگ افزود: «بهتر است سنتی‌گرایان خیلی ناراحت نشوند و بروند تاریخ مفهوم «کوییر» را سرچ کنند و ببینند چطوری جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در آمریکا و جهان مفهومی تحقیرآمیز علیه‌شان را از آن خود کردند.»

نازیلا معروفیان، خبرنگار، با این هشتگ نوشت: «هرگاه یک زن از حق و حقوق‌اش آگاه شد و در صدد دفاع از آن برآمد، جماعت معلوم‌الحال شروع کردند به زدن برچسب‌های مختلف تحت عنوان سلیطه و بی‌حیا! برعکس اگر همیشه بله قربان‌گو باشی، خود نجابتی! این تصویر نشان می‌دهد که چرا زن زندگى آزادى یک ضرورت تاریخی ایران است.»

آسیه امینی، شاعر و روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان نیز نوشت: «#ما_سلیطه‌ایم، شما متجاوز و متعرض. سلیطه بودن صدبار بهتر است از نان خوردن به نرخ آزارو تعرض به حریم مادری که بچه بیمار به بغل دارد. #ما_سلیطه‌ایم، تو آدم باش!»

مخاطبان ایران اینترنشنال نیز با ارسال پیام‌هایی، در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند.

یک زن جوان در این باره با ارسال یک فایل صوتی گفت: «در فضای مسموم سنت‌های خرافی در جامعه‌ای که ما در آن نفس می‌کشیم، زن باید همیشه سکوت کند که اگر نکند و جواب ظلم و بی‌عدالتی را بدهد یا حتی حقی را طلب کند سلطیه است و همین سنت خرافی جدیدا به شکل دیگری خودش را نشان می‌دهد.»

او افزود: «اگر منی که تحصیل کرده‌ام حقی را طلب کنم اگر لطف کنندو نگویند سلیطه، می‌گویند تویی که درس خوانده‌ای چرا؟»

این زن جوان ایرانی تاکید کرد: «ما دخترهای ایرانی در دفاع از حق طبیعی و قانونی خودمان همیشه سلیطه‌ایم. زمان و تاریخ معنی این واژه را قطعا تغییر می‌دهد. ما می‌توانیم».

جمعی از ایرانیان بلژیک نیز در ویدیویی عبارت «منهم یک سلیطه هستم» را تکرار کردند.

هشتگ ما سلیطه‌ایم از سوی کاربران مرد هم استفاده شده است.

پویان مقدسی، یک کاربر در شبکه ایکس با این هشتگ نوشت: «کاش من هم بتوانم به‌عنوان یک مرد ایرانی، مانند مادر قمی این‌چنین در برابر تجاوز و تحجر افسارگسیخته‌ی حکومت مستبد دینی و ایادی‌اش، تک و تنها و بی‌پروا قد علم کنم.»

این اولین بار نیست که انتشار ویدیوهایی از این دست واکنش گسترده در پی دارد.

در تیر ماه سال ۱۴۰۱ ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که مقاومت سپیده رشنو، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری را در مقابل تذکر حجاب زنی دیگر در یک اتوبوس بی‌آر‌تی در تهران نشان می‌داد که در نهایت مسافران فرد تذکر‌دهنده را از اتوبوس بیرون کردند.

رشنو شامگاه ۲۵ تیر سال گذشته در پی انتشار این ویدیو بازداشت و مدتی بعد بابت سه پرونده به چهار سال حبس محکوم شد.

با وجود سرکوب‌های گسترده پس از خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» زنان ایرانی به شیوه‌های مختلف به مقاومت خود در برابر سیاست حجاب اجباری ادامه می‌دهند.

ایران اینترنشنال