به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۷، ۱۴۰۲

به مناسبت درگذشت دکتر محمـدرضا خوبروی پاک

 یادنامه‌ی

نهضت مقاومت ملی ایران

 به مناسبت درگذشت دکتر محمـدرضا خوبروی پاک

با نهایت درد و اندوه از درگذشت دکتر محمـدرضا خوبروی پاک خبریافتیم. او در نتیجه‌ی عواقب یک سکته‌ی مغزی که دو هفته‌ی پیش بدان دچار شده بود، دیروز، جمعه ۲۶ اسفندماه چشم از جهان فروبست.

محمـدرضا خوبروی پاک، دکتر حقوق و در دوران مشروطه در ایران وکیل دادگستری بود.

او از بدو جوانی که مبارزات آزادیخواهانه در ایران و از جمله در دانشگاه تهران جریان داشت از یاران نهضت ملی و از جمله از هواداران زنده‌یاد خلیل ملکی بود.

پس از وقوع فتنه‌ی خمینی وی ایران را ترک کرد و با همسر و سه فرزند برومند خود در خاک فرانسه، منطقه ای نزدیک به سوییس اقامت گزید.

وی از هواداران سرسخت شاپور بختیار بود و در اولین سالهای تأسیس نهضت مقاومت ملی با نشریات آن همکاری می‌کرد، از جمله با نوشتن سلسله مقالاتی به امضاء مستعار «حکیم حق‌نظر.» او همچنین، در سالهای اخیر، با دادن مقالاتی به سایت نامیر، سایت نهضت مقاومت ملی ایران، با سازمان ما همکاری می‌کرد. او از کسانی بود که در شناخت تاریخ مشروطیت و دستاوردهای قانونی آن تبحر بسیار داشت.

محمـدرضا خوبروی پاک که در طول زندگی همواره در پی کسب دانش بود، فرصت ناخواسته‌ی مهاجرت را غنیمت شمرده به ادامه‌ی آموزش های سطح عالی خود در سوییس و فرانسه پرداخت. حاصل این آموزش‌ها و پژوهش‌های او هفت جلد کتاب بود که در آنها دستاوردهای خود درباره‌ی نظام‌های فدرال را برای استفاده‌ی فارسی زبانان ارائه داده‌بود. عنوان یکی از این کتاب ها «نقد فدرالیسم» و موضوع یکی دیگر از آنها فدرالیسم در جهان سوم بود. او یک جلد هم درباره‌ی تجربه‌ی جمهوری مهاباد به زبان فرانسه تألیف کرد: (La république éphémère) که ترجمه‌ی فارسی عنوان آن «جمهوری گذرای مهاباد» است.

درگذشت این دوست مهربان و یار وفادار و فرهیخته‌ی نهضت ملی برای همه‌ی یاران نهضت ملی و دوستان و دوستداران او، و پیش از همه فرزندان برومند و فرهیخته‌اش فقدانی بس دردناک است.

ما این ضایعه‌ی دردناک را پیش از همه به خانواده‌ی ارجمند خوبروی پاک، بویژه به فزرندان وی مریم، میترا و مهرک صمیمانه تسلیت می‌گوییم و برای آنان آرزوی شکیبایی و آرامش داریم. ما همچنین این فقدان بزرگ و اندوهبار را به همه‌ی یاران نهضت ملی، به دوستان و دوستداران او و به ملت عزیزمان تسلیت می‌گوییم.

 

شنبه، ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲

نهضت مقاومت ملی ایران


«احترام آزادی» این ضایعه‌ی دردناک را به خانواده ی ارجمند خوبروی پاک، به یاران نهضت ملی و دوستداران او تسلیت می گوید.