به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۹، ۱۴۰۲

آمر به معروف سپیده رشنو در یک اداره دولتی مدیر شد

 هرجایی که این خانم کوچولو تشریف می‌برد، دو نفر بادیگارد با او می‌روند. 

17-20.jpgایران وایر - زن آمر به معروف که سه ماه قبل از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» به «سپیده رشنو»، نویسنده و فعال مدنی، در اتوبوس حمله‌ور شده بود، حالا صاحب یک شغل مدیریتی در یک اداره دولتی شده است.

سپیده رشنو در تیر۱۴۰۱، به‌دلیل اعتراض به حجاب اجباری و مقاومت در برابر مزاحمت‌های این زن که «رایحه ربیعی» نام دارد، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

اما حالا، در اقدامی تامل‌برانگیز، نه‌تنها از این زن آمر به معروف به‌خاطر اقداماتش بازخواست نشده، بلکه او به یک مقام مدیریتی در یک اداره دولتی دست یافته و حتی از دو محافظ نیز برخوردار شده است.

«بهناز امانی»، استادیار سابق دانشگاه آزاد تهران-جنوب که به مدت ۴۶ در زندان قرچک بازداشت بود به «ایران‌وایر» در ژنو گفت که مادر ربیعی، مدیر گروه ادبیات فارسی در این دانشگاه است و از همکاران سابق او بوده است.

امانی گفت: «آن فردی که به سپیده رشنو حمله کرد، یک مقام مدیریتی در یک نهاد دولتی داده شده است، به‌همراه دو تا بادیگارد.»

او افزود: «یعنی الان هرجایی که این خانم کوچولو تشریف می‌برد، دو نفر بادیگارد با او می‌روند. ایشان حمله‌کننده بوده. بادیگارد هم به ایشان تعلق می‌گیرد.»

سپیده رشنو، نویسنده و مترجم و دانشجو رشته نقاشی در دانشگاه الزهرا در تهران است که سه ماه پیش از قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی» و در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و پس از مدتی، ویدیو اعترافات اجباری او درحالی که صورتش نشان از شکنجه می‌داد، از رسانه‌های حکومتی ایران پخش شد.

او روز ۱۰مهر سال جاری با انتشار تصویری از خود بدون حجاب اجباری نوشت که با همین پوشش به‌همراه وکیلش در دادگاه حاضر می‌شود، تا از خود دفاع کند.

این مترجم و ویراستار، خرداد سال جاری خبر داد که بعد از احضار مجدد، با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده، اما «ممنوع‌الخروج از تهران» است.

او پیش‌از آن نیز اعلام کرده بود دانشگاه الزهرا او را به‌دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرده است.

نام سپیده رشنو در فهرست شبکه جهانی بی‌بی‌سی، از «صد زن تاثیرگذار و الهام‌بخش» از سراسر دنیا قرار گرفته است.