به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۲۶، ۱۴۰۲

هزاران نفر در سالگرد اعتراضات سوریه علیه بشار اسد شعار سر دادند

 

هزاران نفر از مردم شمال غرب سوریه که در کنترل مخالفان است، به مناسبت سیزدهمین سالگرد اعتراضات این کشور تجمع کردند. شرکت‌کنندگان علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که این اعتراضات را به شدت سرکوب کرد، شعار سر دادند.


معترضان خواستار سرنگونی دولت سوریه، پاسخگویی بشار اسد و آزادی بازداشت شدگان شدند.


نزدیک به نیم میلیون نفر در جنگ داخلی جان خود را از دست دادند و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شدند.


ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه مشترکی صادر کردند و گفتند که اعتراضات نشان می دهد که مطالبات برای صلح، آزادی و کرامت همچنان پابرجاست.


دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا عکس‌ها و ویدئوهایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد معترضان در مناطقی در شمال غرب و شمال شرق سوریه تجمع کرده‌اند. این نهاد به چندین تظاهرات از جمله اعتراضات در ادلب و همچنین در الحسان در دیرالزور اشاره کرد.


دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گزارشی در مورد دستگیری و شکنجه گفت نهادهای امنیتی دولت سوریه از سال ۲۰۱۱ حدود ۹۷۳ هزار غیرنظامی را دستگیر کردند و ۱۰۵ هزار نفر زیر شکنجه در مراکز بازداشت کشته‌اند.


اعتراض علیه رهبر گروه جهادی سوریه

هیات تحریر شام، قدرتمندترین گروه جهادی در سوریه که قبلا به القاعده وابسته بود اکنون بخش قابل توجهی از شمال غرب سوریه را تحت کنترل دارد.


مردم این منطقه در هفته‌های اخیر علیه ابومحمد جولانی، رهبر این گروه هم دست به اعتراض زده‌اند. آنها از مرگ یک مرد در زندان این گروه خشمگین هستند.


صدها معترض با پرچم شورشیان در شهر ادلب راهپیمایی کردند و پلاکاردهای زیادی را به اهتزاز درآوردند که روی آن نوشته شده بود «مرگ بر جولانی... (بشار) اسد.»


این گروه رابطه خود با القاعده را در سال ۲۰۱۶ قطع کرد و تلاش کرده که چهره جدیدی از خود به عنوان بازیگر مشروع سیاسی ارائه دهد.


هشدار سازمان ملل در مورد وضعیت سوریه

گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، در مورد وضعیت سوریه پس از ۱۳ سال جنگ هشدار داده است.


آقای پدرسن گفت: «ما باید صلح را در اولویت قرار دهیم.»


سازمان ملل متحد گفته است که امسال ۱۶.۷ میلیون نفر در سوریه به کمک یا حفاظت بشردوستانه نیاز دارند که بیشترین تعداد از زمان آغاز درگیری در سال ۲۰۱۱ است.


بر اساس آمار سازمان ملل، حدود ۹۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند.


به گفته یونیسف، تقریباً ۷.۵ میلیون کودک در سوریه در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت که بیش از هر زمان دیگری در طول جنگ است.

بی بی سی فارسی