به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۷، ۱۴۰۲

صدیقه وسمقی بازداشت شد

 «اگر نیایید شما را با دست‌بند خواهیم برد.»

16.jpgایران اینترنشنال - صدیقه وسمقی، نویسنده و اسلام‌پژوه، روز شنبه ۲۶ اسفند به دست نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفهیم اتهام در دادسرای اوین، به بند زنان زندان اوین منتقل شد. بنا بر اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، وسمقی در زمان بازداشت و انتقال به دادسرا و بند زنان، به حجاب اجباری تن نداده است.

یک منبع نزدیک به خانواده وسمقی به ایران‌اینترنشنال گفت او در زمان بازداشت به چهار مامور شامل سه مامور مرد و یک مامور زن گفته است همراه آن‌ها نمی‌رود.

یکی از ماموران در پاسخ به او گفته است: «اگر نیایید شما را با دست‌بند خواهیم برد.»

وسمقی بدون حجاب، همراه این ماموران به دادسرای اوین رفته است.

به گفته این منبع آگاه، این منتقد رهبر جمهوری اسلامی در زمان ورود به اوین نیز بدون حجاب بوده و از پذیرفتن شالی که یکی از ماموران به او داده خودداری کرده است.

وسمقی بدون رعایت حجاب در شعبه سوم دادسرای اوین حاضر شده است.

این منبع مطلع در ادامه به ایران‌اینترنشنال گفت اتهامات اصلی وسمقی یکی در مورد مساله حجاب و دیگری در رابطه با تحریم انتخابات بوده است که او با استناد به عدم حضور وکیلش در دادسرا، وارد روند بازجویی نشده و ورقه‌ای را امضا نکرده است.

وسمقی که اکنون در بند زنان زندان اوین در بازداشت است، از آنجا با همسرش تلفنی صحبت کرده و خبر سلامتی خود را به او داده است.

محمد ابراهیم‌زاده، همسر صدیقه وسمقی در گفت‌وگویی با امتداد خبر بازداشت همسرش را تایید کرد و گفت چهار مامور از طریق زدن زنگ یکی از همسایه‌ها وارد ساختمان شده‌اند و تهدید کرده‌اند در صورتی که در خانه را باز نکنند، با شکستن آن وارد منزل می‌شوند.

به گفته ابراهیم‌زاده، ماموران تلفن همراه و لپ‌تاپ شخصی همسرش را هم ضبط کرده و با خود برده‌اند.

وسمقی روز ۱۴ اسفند با انتشار مطلبی در اینستاگرام خبر داد با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای اوین احضار شده است.

ابراهیم‌زاده به امتداد گفت که محمود علیزاده طباطبایی، از وکیلان دادگستری، برای همسرش اعلام وکالت کرده است: «طی تماسی که امروز با ایشان داشتم، قرار شده تا برای پیگیری مساله اقدام کند.»

او درباره احضار همسرش به دادسرای اوین گفت: «وقتی وکیل پیگیر شد، عنوان کرد که ظاهرا اجازه مطالعه پرونده به ایشان داده نشده و هیچ اشاره‌ای نیز در پیام درج شده در سامانه به چرایی احضار و شاکی پرونده نداشتند.»

به گفته ابراهیم‌زاده، همسرش گفته بود تا زمانی که دلیل احضار و شاکی پرونده روشن نشود در دادسرا حاضر نخواهد شد.

علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «موکلم یک‌سال حکم حبس قطعی داشت که احضار شده بود. فردا صبح با بازپرس صحبت می‌کنم که ببینم اتهامشان چیست.»

وسمقی پیش‌تر انتقاداتی از حجاب اجباری کرده و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را دیکتاتور و نظام حاکم را سرکوب‌گر خوانده بود.

او هفته گذشته در یک فایل صوتی که در اینستاگرام او منتشر شد، با انتقاد از رویکرد علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی درباره حجاب گفته بود خامنه‌ای حق ندارد خط قرمز خود را به زنان تحمیل کند و برای مردم جرم تعریف کند.

نشریه فیگارو روز شنبه ۱۹ اسفند در مطلبی به دلایل مخالفت وسمقی با حجاب اجبارى پرداخت و نوشت او تحمیل حجاب و مجازات زنان را به دلیل پوشش، مخالف قرآن و سنت پیامبر می‌داند.

این پژوهشگر دینی، مهر ماه امسال در اعتراض به قانون حجاب اجباری و وضعیت آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که بر اساس برخی روایت‌ها به دلیل نپذیرفتن حجاب اجباری به دست ماموران حجاب‌بان کشته شد، حجاب از سر برداشت.

او آبان‌ ماه امسال پس از خروج از مراسم خاک‌سپاری آرمیتا، هدف ضرب و جرح ماموران امنیتی قرار گرفت.

وسمقی به دنبال این ماجرا در پستی در اینستاگرام خود نوشت: «به پاس خون مهسا و آرمیتا، آزادی پوشش زنان را تثبیت می‌کنیم.»

او فروردین امسال در نامه‌ای سرگشاده به خامنه‌ای، او را مسوول مستقیم تمام پیامدهای مالی، جانی،‌ روحی، اجتماعی و سیاسی اجبار زنان به حجاب اجباری خواند.

نویسنده کتاب‌های «زن، فقه، اسلام» و «بازخوانی شریعت» در این نامه با طرح این پرسش از رهبر جمهوری اسلامی که آیا توسل به زور برای تحمیل یک برداشت خاص از حجاب شرعی، توجیه شرعی و سیاسی دارد یا نه، اعمال زور و قوه‌ قهریه را مستوجب تحمیل خسارات فراوان اجتماعی، سیاسی، روانی و هتک حرمت و کرامت انسانی زنان و ایجاد تنش‌های بزرگ اجتماعی با استفاده از اموال عمومی دانست.

صدیقه وسمقی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی و اجتماعی و نماینده مردم تهران در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا است.

او پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های سیاسی با برخوردهای قضایی روبه‌رو شده است.