به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۲، ۱۴۰۲

واشینگتن: مرگ خامنه‌ای می‌تواند جمهوری اسلامی را به چالش بکشد

 برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

death.jpg

ایران اینترنشنال - جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه خود نوشت مرگ علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌تواند حکومت ایران را که مشخصه بارز آن جناح‌گرایی طبقه حاکم است، دچار چالش جدی کند. بر اساس این گزارش، ایران تهدیدی علیه منافع واشینگتن باقی خواهد ماند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه خود با موضوع ارزیابی تهدیدها علیه این کشور اعلام کرد جمهوری اسلامی به تهدید منافع آمریکا و متحدانش در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

هم‌زمان، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت تهدیدات تروریستی جدید مرتبط با تهران در اروپا در حال شکل‌گیری است.

گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا روز دوشنبه ۲۱ اسفند از سوی اداره ملی اطلاعات ایالات متحده به صورت عمومی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی قصد دارد موقعیت نوظهور خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تثبیت کند و در عین حال تهدیدها علیه حکومت ایران و خطر درگیری نظامی مستقیم را به حداقل برساند.

هم‌زمان سن بالای خامنه‌ای و احتمال ایجاد اختلاف در لایه‌های بالایی قدرت پس از مرگ او، موقعیتی تهدیدآمیز برای تهران است.



برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

به گفته جامعه اطلاعاتی آمریکا، هر چند حکومت ایران در حال حاضر اقدامات «کلیدی» لازم را برای تولید «یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش» به انجام نمی‌رساند اما فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده که می‌توانند این روند را تسهیل کنند.

این گزارش افزوده است جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد دیگر خود را متعهد به محدودیت‌های ذکر شده در برجام نمی‌داند و از آن زمان تا کنون، برنامه هسته‌ای خود را گسترش و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

راهبرد جنگی نامتعارف تهران و استفاده از گروه‌های نیابتی

بخشی از گزارش سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا به راهبردهای جنگی جمهوری اسلامی و حمایت آن از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه اختصاص یافته است.


در این گزارش آمده است رویکرد ترکیبی ایران به جنگ و استفاده از قابلیت‌های متعارف و نامتعارف، تهدیدی برای منافع ایالات متحده در آینده‌ای قابل پیش‌بینی خواهد بود: «عملیات جنگی غیرمتعارف و شبکه‌ای از متحدان شبه‌نظامی و نیروهای نیابتی، جمهوری اسلامی را قادر می‌سازد تا به دنبال برآوردن منافع خود باشد و تا حدی بدون مسوولیت‌پذیری [در قبال اقدامات گروه‌های مورد حمایتش]، عمق استراتژیک خود را حفظ کند.»

از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، جمهوری اسلامی کوشیده به صورت غیرمستقیم و از طریق گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود، منافع اسرائیل و آمریکا را در منطقه هدف قرار دهد.

حوثی‌های یمن یکی از این گروه‌ها هستند که با حمله به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن، امنیت دریانوردی را در منطقه به خطر انداخته‌اند.

دامنه تهدیدات جمهوری اسلامی تنها محدود به خاورمیانه نمی‌شود. وال استریت ژورنال روز ۲۲ اسفند در گزارشی نوشت از زمان آغاز مناقشه غزه، کشورهای اروپایی با شناسایی عوامل افراطی، مانع از انجام چندین حملات تروریستی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی دو کشور اتریش و بوسنی در دسامبر سال گذشته میلادی، گروهی از مهاجران افغانستانی و سوری را به اتهام برنامه‌ریزی برای انجام حملات تروریستی بازداشت کردند.

گروهی از اتباع تاجیک نیز به دلیل تلاش برای هدف قرار دادن دو کلیسای جامع در آلمان و اتریش در دوران کریسمس دستگیر شده بودند.

به گفته وال استریت ژورنال، دستگیری مظنونان تاجیک به این نگرانی دامن می‌زند که جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن از حضور فزاینده پناهجویان در اروپا برای افزایش نفوذ خود در این منطقه سوءاستفاده کنند.

چالش‌های پیش‌روی جمهوری اسلامی

در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا به چالش‌های پیش‌روی جمهوری اسلامی پرداخته شده است.

سوء مدیریت، تحریم‌های بین‌المللی، تورم بالا، سقوط ارزش ریال، کاهش قدرت خرید خانوارها، تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آبی، کند شدن رشد اقتصادی چین به عنوان خریدار اصلی نفت ایران، افزایش کسری بودجه، کاهش سرمایه‌گذاری حکومت در زیرساخت‌های انرژی و آب و برق، از جمله مواردی هستند که تهران با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.