به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۳، ۱۴۰۲

بیانیه‌ آیت‌الله ناظم‌زاده درباره‌ درگیری یک طلبه با یک خانم در درمانگاه قم

 

آیت الله سیداصغر ناظم‌زاده، استاد حوزه علمیه، درباره‌ی درگیری یک طلبه با یک خانم در درمانگاه قم بیانیه‌ای صادر کرد که متن کامل آن در پی می‌آید:

بسمه تعالی

شب گذشته ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ فیلمی از برخورد یک خانم بی حجاب با یک روحانی جوان در رسانه های مجازی منتشر شد که هم لطمه به روحانیت زد و هم کشور را به بی قانونی متهم نمود.

با دیدن این فیلم مشمئز کننده و ملال آور لازم دانستم چند نکته را یادآور شوم:

۱ – این آقای روحانی اگر مجوزی برای عکسبردای از زنان بی حجاب دارد حق ندارد ماموریت را با عمامه عملی کند. و اگر مامور نبوده حق نداشته از زن نامحرم و لو بی حجاب عکس بگیرد چون ضمن این که این کار ممنوع و جرم است، اتهام آور هم هست، بلکه تنها حق داشت به عنوان نهی از منکر به آن خانم تذکر می داد و اگر خانم قبول نمی کرد به فرموده قرآن کریم: “اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما” رد می شد و اعتنا نمی کرد.

۲ – این آقا باید توجه داشته باشد که در محیط درمانگاه لازم بود موضوع را با مدیریت درمانگاه در میان می گذاشت و خود شخصا اقدامی نمی کرد.

۳ – بر فرض به اشتباه، عکس را گرفتید لازم بود وقتی آن خانم از شما خواست عکس را پاک کنید فورا عکس را پاک می کردید و به او فقط تذکر می دادید و به مسئله پایان می دادید تا مجبور نمی شدید با گذاشتن عبا و عمامه فرار کنید و باعث وهن لباس روحانیت شوید.

۴ – بر مسئولین دادگاه ویژه روحانیت لازم است به موضوع زننده این روحانی ورود کند و با رعایت تمام جوانب قضیه، اگر طبق قوانین جرمی مرتکب شده دستور مقتضی صادر نماید، تا این ناهنجاری های غیر قابل جبران تکرار نشود.
قهراً برخوردِ تند و توهین آمیزِ آن خانم هم در محکمه صالحه قاعدتاً رسیدگی خواهد شد.

۵ – اساتید محترم و بزرگوار حوزه علمیه در کلاس درسهای سطح و خارج و تفسیر و اخلاق، به تناسب، روش امر به معروف و نهی از منکر را به شاگردان محترم خود یادآور شوند تا در انجام وظیفه شرعی و اصلاح امور، به خطا و بیراهه نروند.

۶ – از آنجایی که حجاب واجب شرعی است، از همه خواهران و دختران هموطن مسلمان و غیرمسلمان انتظار می رود حقوق همدیگر و شهروندی را رعایت کنند و طوری در جامعه ظاهر نشوند تا سبب برخوردهای ملال آور و ناراحت کننده گردد و خدای نکرده موجب بی نظمی در جامعه و سبب گرفتاری برای خود و خانواده و دیگران فراهم گردد.
و السلام علی من اتبع الهدی.

حوزه علمیه قم _ سید اصغر ناظم زاده قمی