به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۱، ۱۴۰۳

حمله با چاقو به خبرنگار ایران‌اینترنشنال در لندن

  

پوریا زراعتی، مجری برنامه حرف آخر ایران‌اینترنشنال، روز جمعه ۱۰ فروردین هنگام خروج از منزل خود در لندن هدف حمله چند مرد ناشناس قرار گرفت که با ضربات چاقو چندین نقطه از بدنش را مجروح کردند. او در حال حاضر در بیمارستان بستری و وضعیتش پایدار است. پلیس لندن مشغول تحقیق درباره این حمله است.

زراعتی سال ۱۴۰۱ به ایران‌اینترنشنال پیوست. برنامه او در این شبکه به نام «حرف آخر»، یک برنامه تحلیلی هفتگی‌ است که در قالب گفت‌وگو، به مسائل اصلی سیاسی روز می‌پردازد.

تهدید‌های امنیتی علیه شبکه ایران‌اینترنشنال و مجریان و خبرنگارانش به ویژه پس از پوشش اعتراض‌ها به دنبال کشته شدن مهسا ژینا امینی اوج گرفت و به فاز «تهدیدهای تروریستی» رسید.

پیش از این آی‌تی‌وی گزارش داد جاسوس‌های سپاه پاسداران در اکتبر ۲۰۲۲ به یک قاچاقچی انسان پیشنهاد دادند در ازای ۲۰۰ هزار دلار فرداد فرحزاد، مجری ایران‌اینترنشنال و سیما ثابت، مجری پیشین این شبکه را بکشد اما فرد اجیر شده که یک جاسوس دوجانبه بود، این توطئه را افشا کرد.

طبق گزارش آی‌تی‌وی، قرار بود در پاییز گذشته مقابل دفتر ایران‌اینترنشنال در لندن یک خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شود اما به دلیل حضور نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان این شبکه، این نقشه تغییر کرد و نقشه قتل فرداد فرحزاد و سیما ثابت جایگزین آن شد.

دیوید کامرون،‌ وزیر خارجه بریتانیا در این زمینه گفت رژیم ایران و باندهای تبهکاری که به نمایندگی از آن فعالیت می‌کنند «تهدیدی غیر قابل قبول» هستند.

شبکه ایران‌اینترنشنال ۲۹ بهمن‌ سال گذشته پس از این تهدیدهای تروریستی مجبور شد پخش تلویزیونی خود را به طور موقت از لندن به واشینگتن منتقل کند.

در جریان یکی از این تلاش‌ها برای «انجام عملیات تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال»، یک تبعه اتریشی چچنی‌تبار به نام محمد‌حسین دوتایف در بهمن‌ ماه سال ۱۴۰۱ از سوی پلیس متروپولیتن شناسایی و بازداشت شد.

دادگاه کیفری مرکزی انگلستان روز جمعه اول دی امسال او را به اتهام «اقدام تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال» به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

ایران‌اینترنشنال


پوریا زراعتی