به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۲، ۱۴۰۲

دفاع حکومتی از «تصویربرداری» مرد روحانی در قم و موج حمایت کاربران از زن معترض

در ادامه واکنش‌ها به درگیری یک زن با مردی روحانی در درمانگاهی در قم، یک نماینده مجلس و مشاور وزیر ارشاد اسلامی ایران از «تصویربرداری» این فرد روحانی از زن بدون روسری دفاع کرده‌اند.در شبکه‌های اجتماعی، اما، موج حمایت از زن معترض همچنان ادامه دارد.

طی دو روز اخیر هزاران پست، عمدتا از طرف زنان با هشتگ «ما سلیطه‌ایم»، در دفاع از زن معترض منتشر شده است. استفاده از این هشتگ بعد از آن آغاز شد که شماری از کاربران حامی حکومت این زن را «سلیطه» خطاب کردند.

«برای زنی که حق خود را مطالبه می‌کند کلمه‌ای وجود ندارد»

فرشته طوسی، فعال مدنی، با انتشار پستی در شبکه ایکس، در توضیح استفاده از این کلمه نوشته: «کلمه سلیطه، بارها به گوشمان خورده، شاید هم هر کدام از ما به عنوان زن در موقعیتی سلیطه خطاب شده‌ایم. ولی برای من این کلمه، بیش از همه یادآور زنانی بود که در تظاهرات ۸ مارس ۱۳۵۷ «بی‌بند‌و‌بار» و «هرزه» به شمار رفتند. چرا که برای زنی که حقش را مطالبه می‌کند، کلمه‌ای وجود ندارد.»

نعیمه دوستدار، فعال حقوق زنان، هم با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشته: «ما سلیطه‌ایم و این لقب را با افتخار پذیرفته‌ایم؛ چون سلیطگی ما نشان آگاهی ما از حقوق از دست‌رفته‌ است. ما سلیطه خوانده شدیم چون نخواستیم جنس دوم باشیم و به آن‌چه برایمان پسندیده می‌دانستند راضی بمانیم. گمان می‌کردند با این لقب ما را خفه می‌کنند، اما ما به‌هم پیوستیم و صدایمان را بلندتر کردیم.»

روز یکشنبه دادستان قم اعلام کرد در مورد این واقعه «پرونده قضایی» تشکیل شده و دستور شناسایی «منتشرکنندگان فیلم» هم صادر شده است و امروز دوشنبه هم شماری از مقام‌های حکومتی هم از روحانی حاضر در درمانگاه دفاع کرده‌اند.

دفاع مقام‌های حکومتی از «تصویربرداری»

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران، به سایت دیدبان ایران گفت: «وظیفه روحانی این بود که از این صحنه ابتذال و ناهنجاری عکس بگیرد و مانند هر شهروند مسئولی گزارش دهد، قوانین اسلامی و قانون حجاب که شورای نگهبان هم آن را تایید کرده چنین اجازه‌ای به شهروندان می‌دهد.»

اشاره آقای جلالی به تایید «قانون حجاب در شورای نگهبان» در حالی است که لایحه «عفاف و حجاب» هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

میثم نیلی، مشاور وزیر ارشاد اسلامی، هم گفته است: «بخشی از برخورد قضایی با جرایم عمومی، مبتنی بر تشخیص تصویر مجرمان است. عکس گرفتن از کسی که در ملا عام کاری بر خلاف شرع و قانون و عرف انجام می‌دهد خودش عرف روزگار رسانه است. اگر آن طلبه صبور از وضع آن فرد متوهم و هتاک عکس هم گرفته بود، خطا نکرده بود.»

پرونده سازی یا «نهی از منکر»

اما محسن برهانی، حقوقدان، روز دوشنبه ۲۱ اسفند در گفتگو با روزنامه اعتماد می‌گوید فیلمبرداری فرد روحانی از زن بدون روسری شرایط «امر به معروف و نهی از منکر» را ندارد.

آقای برهانی گفته است: «این اقدام نوعی مستندسازی برای اقدامات آتی شخص است. فرد (فیلمبردار) این عکس و فیلم را نیاز دارد تا به نهادهای مورد نظرش گزارش دهد یا علیه خانم مورد بحث اقداماتی انجام دهند. مطابق قانون فیلمبرداری یا مستند‌سازی نسبت به یک رفتار حرام یا رفتار مجرمانه به هیچ‌وجه عنوان نهی از منکر را نداشته و ندارد.»

روزنامه شرق، روز یکشنبه، گزارش کرد این درگیری روز ۱۶ اسفند در درمانگاه «قرآن و عترت» قم اتفاق افتاده است و زنی که با فرد روحانی درگیر می‌شود، «خاله» نوزادی بوده که برای ختنه به درمانگاه آورده شده است.

این ویدیو را نخستین بار شبکه ایران اینترنشنال روز شنبه ۱۹ اسفند منتشر کرد و بعد از آن به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. این ویدیو نشان می‌دهد یک زن جوان که با نوزادی در آغوشش در حالت انتظار روی زمین نشسته و به دیوار تکیه داده است، با فردی روحانی درگیر می‌شود که به نظر می‌رسد با موبایلش از او تصویربرداری می‌کند.

پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و جنبش «زن، زندگی، آزادی» و گسترش مخالفت‌ها با پوشش اسلامی اجباری، قوه قضائیه لایحه‌ «حجاب و عفاف» را تنظیم کرد و مطابق مقرارت ایران برای تصویب به دولت فرستاد. به این لایحه اما ایرادهای متعددی گرفته شده و فعالان حقوق زنان هم می‌گویند که هدف از آن مقابله و «سرکوب قانونی» مخالفت‌ها با حجاب اجباری است.

گفته می‌شود، لایحه حجاب و عفاف که برای رفع شبه‌ها و ابهام‌های آن از طرف شورای نگهبان به مجلس اعاده شده است، به‌زودی نهایی می‌شود.

بی بی سی  فارسی