به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۳

داعش خراسان مسئولیت حمله مسکو را برعهده گرفت

  

گروه حکومت اسلامی، داعش شاخه خراسان٬ با انتشار بیانیه‌ای در رسانه خود به صورت رسمی مسئولیت حمله به یک تالار کنسرت در حومه مسکو را بر عهده گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز،  مقامات آمریکا ساعاتی پس از این بیانیه تایید کردند که داعش خراسان عامل این حمله بوده است.

منابع امنیتی آمریکا دو هفته پیش هشدار داده بودند که داعش خراسان به دنبال یک حمله به تجمعات عمومی در روسیه است.

این در حالی است که یک مقام کمیته تحقیقات روسیه گفت، هنوز زود است که درباره هویت عوامل این حمله قضاوت کرد.

مقامات امنیتی روسیه گفتند که عوامل این حمله توانستند با یک خودروی رنو سفید از محل بگریزند.


* آمار قربانیان حمله به ۱۴۵ نفر افزایش یافت

رسانه‌های روسیه به نقل از کمیته تحقیقات روسیه اعلام کردند که تعداد قربانیان حمله شب گذشته به سالن کنسرت کروکوس به ۱۴۵ افزایش یافته است.

در پیامی که این کمیته در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر کرده است، گفته شده که نیروهای امداد که در حال پاکسازی محل حمله هستند اجساد بیشتری را پیدا کردند.

کمیته تحقیقات روسیه در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش تعداد قربانیان، احتمال بالا رفتن تعداد کشته‌های این حمله هشدار داده و گفته است:

- سالن کنسرت همچنان در حال بازرسی است و نیروهای امداد در تلاش برای پاکسازی آوار، کشف شواهد و بررسی فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته هستند.
- مهاجمان از مایع قابل اشتعال برای آتش زدن بخش‌هایی از سالن کنسرت استفاده کرده بودند.
- علت مرگ قربانیان جراحات گلوله و مسمومیت با مواد محترقه بوده است.
- گمان می‌رود که مهاجمان از سلاح‌های خودکار استفاده کرده باشند و مهمات را در محل حمله جا گذاشته‌اند.
- بررسی سلاح‌های گرم و همچنین بررسی‌های ژنتیکی و اثر انگشت هم اکنون در حال انجام است.


آمریکا اعلام کرد به سازمان‌های اطلاعاتی روسیه درباره حمله داعش هشدار داده است

یک مقام آمریکایی به سی‌بی‌اس نیوز گفت که ایالات متحده اطلاعاتی برای حمایت از ادعای مسئولیت داعش در اختیار دارد و هیچ دلیلی برای شک در آنها ندارد. وی همچنین تایید کرد که آمریکا اطلاعاتی را در اختیار روسیه قرار داده است.

علاوه بر هشدار علنی در ۷ مارس در مورد حمله احتمالی، مقامات ایالات متحده گفتند که به طور خصوصی به مقامات روسی در مورد اطلاعاتی که نشان می دهد حمله ای در راه است، گفته اند.

نیویورک تایمز می نویسد که معلوم نیست ایالات متحده چه اطلاعاتی را در اختیار مقامات روسی قرار داده است، علاوه بر آنچه در این هشدار عمومی آمده است. مقامات ایالات متحده می گویند که آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده “مسئولیت هشدار” به اهداف احتمالی از خطرات زمانی که آنها از آنها آگاه می شوند.

به گزارش نیویورک تایمز، در ماه مارس، ایالات متحده اطلاعاتی را جمع آوری کرد که نشان می دهد دولت اسلامی- خراسان (ISIS-K)، این شاخه از یک گروه مستقر در افغانستان قصد حمله به مسکو را داشت.

همچنین یک مقام آمریکایی گفت که اعضای داعش در روسیه فعال هستند.


وزارت امور خارجه اوکراین اتهام دست داشتن در تیراندازی مسکو را قاطعانه رد کرد

وزارت امور خارجه اوکراین اتهامات روسیه مبنی بر دخالت ادعایی اوکراین در تیراندازی در کراسنوهورسک را یک کار برنامه ریزی شده از سوی کرملین با هدف تحریک بیشتر هیستری ضد اوکراینی در جامعه روسیه، ایجاد شرایط برای افزایش بسیج شهروندان روسیه برای مشارکت در تجاوز جنایتکارانه علیه دولت ما و بدنام کردن اوکرا ین درجامعه بین المللی می داند.

در این بیانیه آمده است: «ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که قاطعانه اتهامات دروغین روسیه مبنی بر دخالت ادعایی اوکراین در تیراندازی در کراسنوهورسک را رد کند و حمایت از اوکراین را در مقاومت در برابر تجاوزات جنایتکار روسیه تقویت کند».


درباره گروه «داعش خراسان»

این شاخه از گروه تروریستی «داعش» که با نام (ISIS-K) نیز شناخته شده، از ایدئولوژی و تاکتیک‌های گروه اصلی، پیروی می‌کنند. پسوند «خراسان» اشاره به منطقه‌ای است که افغانستان و پاکستان را شامل می‌شود.

گروه «داعش خراسان» در سال ۲۰۱۵ به دست اعضای ناراضی از «طالبان» تاسیس شد. طبق گزارش «نیویورک تایمز»، شمار اعضای این گروه تا سال ۲۰۲۱ در نتیجه ترکیبی از حملات هوایی ایالات متحده و «کماندوهای» افغان که به کشته‌شدن بسیاری از رهبران آن انجامید، تقریباً به نصف یا تقریباً ۲هزار عضو، کاهش یافت.

نام این گروه اندکی پس از سرنگونی دولت افغانستان توسط «طالبان» در سال ۲۰۲۱ مطرح شد. در جریان خروج نظامی آمریکا از افغانستان، این گروه در ماه اوت ۲۰۲۱ انفجار انتحاری در فرودگاه بین المللی کابل انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ غیرنظامی شد.

این حمله با ارتقاء موقعیت «داعش خراسان»، آن را به تهدیدی بزرگ برای قدرت «طالبان» در حکمرانی بر افغانستان تبدیل کرد به‌طوری که از آن زمان، طالبان، درگیر نبردهای سنگین علیه گروه «داعش خراسان» در افغانستان شده است.

«داعش خراسان» دی ماه گذشته در پستی در حساب کاربری منتسب به این گروه در «تلگرام» اعلام کرد که در پشت حمله‌ای قرار دارد که طی آن ۸۴ نفر در شهر کرمان در جریان مراسم سالگرد قتل قاسم سلیمانی، کشته شدند.

این گروه ضمن تهدیدهای مکرر خود علیه ایران، مسئولیت این دست از حملات را برعهده گرفته است.

علت تلاش «داعش خراسان» برای حمله به روسیه

کولین بی کلارک، تحلیل‌گر مبارزه با تروریسم در شرکت مشاوره امنیتی «سوفان» مستقر در نیویورک می‌گوید: «توجه سازمان داعش خراسان طی دو سال گذشته بر روسیه متمرکز شده و اغلب از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تبلیغاتش در خصوص مداخله او در افغانستان، چچن و سوریه انتقاد می‌کند.»

حمله در مسکو، نشان‌دهنده افزایش قابل توجه عملیات «داعش خراسان» است که بیانگر دشمنی در قبال روسیه و شخص پوتین است. از جمله علل حملات «داعش خراسان» به روسیه، دخالت‌های نظامی پوتین در خاورمیانه و مشخصا سوریه است.

سیاست پوتین در اعزام نیروهای روسیه به سوریه برای حمایت از رژیم بشار اسد، گامی در راستای حفظ قدرت اسد در حاکمیت سوریه و تاکیدی بر نفوذ روسیه بر منطقه است که مستقیما در تضاد با اهداف داعش و قلمرو آن قرار داشت. بر این مبنا، مداخله روسیه علیه داعش در سوریه، چه‌بسا انگیزه‌ لازم برای اقدامات داعش خراسان در هدف قراردادن روسیه به عنوان دشمن مستقیم به دلیل اقداماتش در خاورمیانه را فراهم کرده باشد.

افزون بر این، عوامل مسلحی از آسیای میانه با پیشینه تاریخی ضد روسیه نیز در میان اعضای«داعش خراسان» حضور دارند که بر انگیزه‌های این گروه برای انجام چنین حملاتی در خاک روسیه، دامن می‌زنند.


منابع گزارش: رادیو فردا، بی‌بی‌سی، العربیه فارسی