به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۳، ۱۴۰۲

زن جوانی که رئیس جمهور ۶۹ ساله پاکستان را همراهی می‌کند کیست

 از آصفه بوتو زرداری، کوچکترین فرزند بی‌‌نظیر بوتو، به عنوان کسی یاد می‌شود که عهده‌دار مسئولیت‌های بانوی اول پاکستان خواهد شد

pak.jpg

ایندیپندنت فارسی - آصف‌علی زرداری ۶۹ ساله، روز جمعه گذشته برای دومین‌بار به کرسی ریاست‌جمهوری پاکستان رسید و روز یک‎شنبه، ۲۰ اسفند، سوگند وفاداری یاد کرد. زرداری از سال ۲۰۰۷ که همسرش بی‎نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در حمله انتحاری کشته شد مجرد مانده است.

آصف‌علی زرداری، روز یکشنبه و هنگام ورود به مراسم سوگند وفاداری، مانند دور اول ریاست جمهوری‌اش تنها نبود. زن جوانی دستش را در دست رئیس‌جمهوری حلقه کرده و او را در نقش بانوی اول تا پایان مراسم همراهی نمود. این زن جوان، آصفه بوتو زرداری ۳۱ ساله، کوچک‌ترین فرزند بی‌نظیر بوتو و آصف‌علی زرداری است. آصفه در چند سال اخیر، به دلیل حضور پر رنگش در صحنه سیاسی پاکستان، برای بسیاری از پاکستانی‌ها یادآور بی‌نظیر بوتو فقید است. زنی که در پاکستان به «مادر جمهوریت» شهرت دارد و نخستین‌ زنی بود که به کرسی نخست‌وزیری رسید و رهبری یکی از قدرتمندترین احزاب سیاسی این کشور را برعهده داشت.

b1.jpgآصفه بوتو زرداری، نخستین‌بار در نوامبر ۲۰۲۰، زمانی که در یک گردهمایی بزرگ در شهر ملتان پاکستان، روی صحنه رفت و سخنرانی پرهیجانی ایراد کرد نامش در سراسر پاکستان به زبان‌ها افتاد. او در انتخابات هشتم فوریه نیز به شهرهای مختلف پاکستان سفر کرد و سخنرانی‌هایی برای جلب توجه مردم و کسب رای برای نامزدان حزب مردم پاکستان انجام داد. حزب مردم پاکستان در انتخابات هشتم فوریه، ۵۴ کرسی به دست آورد و در ائتلاف با حزب مسلم لیگ نواز که ۷۵ کرسی به‌دست آورد، دولت جدید پاکستان را تشکیل داد.

از بی‌نظیر بوتو، یک پسر و دو دختر برجا ماند؛ بلاول بوتو زرداری، بختاور بوتو زرداری و آصفه بوتو زرداری. بلاول بوتو زرداری ۳۶ ساله در دولت نخست شهباز شریف که تا اوت ۲۰۲۳ ادامه داشت، به عنوان وزیر خارجه پاکستان کار کرد و از چند سال پیش به اینسو، رهبری حزب مردم پاکستان را برعهده دارد. بختاور بوتو زرداری ۳۴ ساله و متخصص آموزش و پرورش است. او بنیانگذار صندوق رفاه مردم سند و رئیس مؤسسه علم و فناوری ذوالفقار علی بوتو است. بختاور بیشتر ساکن دبی است و در زمینه اقتصاد و آموزش کار می‌کند.

b2.jpgدر این میان، آصفه بوتو زرداری، از نزدیک به ۱۰ سال به اینسو به یکی از همراهان همیشگی پدرش تبدیل شده است. زمانی که آصف‌علی زرداری در سال ۲۰۱۹ با اتهامات پولشویی مواجه شد و پس از صدور رای دادگاه، بازداشت و زندانی شد، آصفه بیشتر از دیگر فرزندان زرداری، برای آزادی او تلاش کرد.

بختاور بوتو زرداری، روز یک‌شنبه و پس از انجام مراسم ادای سوگند آصف‌علی زرداری، در مطلبی در ایکس نوشت که خواهرش آصفه، شایسته کرسی بانوی اول پاکستان است، چون پدرش را در همه حال، به ویژه در «جلسات دادگاه، مبارزه برای آزادی از زندان و اکنون در کرسی ریاست جمهوری» همراهی کرده است. بختاور افزود که نقش آصفه در روزی که پدرش سوگند وفاداری یاد کرد، نقش بانوی اول پاکستان بود.

آصف‌علی زرداری تا حال چهاربار به اتهام‌های مختلف از جمله فساد مالی، پولشویی، توطئه برای ترور و قتل بازداشت و زندانی شده است. او بار نخست در سال ۱۹۹۰ به اتهام توطئه برای قتل مرتضی بخاری، بازرگان پاکستانی و اخاذی حدود ۸۰۰ هزار دلار از او بازداشت و زندانی شد. در سال ۱۹۹۳، زمانی که بی‎‌نظیر بوتو به نخست‌وزیری پاکستان رسید، آصف‌علی زرداری آزاد شد، اما سال ۱۹۹۶ دوباره به اتهام فساد مالی دستگیر و زندانی شد. او همچنین به قتل میرمرتضی بوتو، برادر بی‎نظیر بوتو متهم شد و در پی آن اتهام دریافت رشوه ۲۰۰ میلیون دلاری از یک پیمانکار فرانسوی در قرارداد خرید جنگنده برای پاکستان به ارزش چهار میلیارد دلار متهم و زندانی شد. اینبار نیز همسرش در مذاکره و توافق سیاسی با میان‌محمد نواز شریف که نخست‌وزیر وقت پاکستان بود، آصف‎علی‌ زرداری از زندان آزاد ساخت. از سال ۲۰۱۹ که زرداری باری دیگر با اتهامات فساد مالی مواجه شد و زندانی گردید، دخترش آصفه وارد صحنه شد و ضمن دفاع از پدرش در دادگاه، برای آزادی او سعی کرد.

با این حال، هنوز رئیس‌جمهوری پاکستان در مورد اینکه چه کسی کرسی بانوی اول این کشور را عهده‌دار خواهد شد ابراز نظر نکرده است، اما حضور پررنگ آصفه در کنار پدرش و نقش او در بازگشت حزب مردم پاکستان به قدرت، این بحث را در جامعه پاکستان دامن زده است که او مناسب‌ترین گزینه برای کرسی بانوی اول پاکستان است. هرچند پیش ازاین، در پاکستان اتفاق نیافتاده است که غیر از همسر رئیس‌جمهور، فرد دیگری کرسی بانوی اول را عهده‌دار شود، اما فاطمه جناح، خواهر محمدعلی جناح، بنیانگذار پاکستان در بیشتر مراسم‌ رسمی برادرش را همراهی می‌کرد و زنان خانواده‌های قدرتمند در این کشور، نقش و حضور پررنگی در صحنه فعالیت‌های سیاسی دارند.