به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۱۹، ۱۴۰۲

مدیرعامل مترو و نماینده اسلحه بدست مجلس تحریم شدند

 وزیر خارجه کانادا : «کانادا همیشه از حق زنان و دختران دفاع می‌کند.»

08topB.jpgبی بی سی - وزارت خارجه کانادا از تحریم مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران و زهره الهیان، نماینده مجلس به دلیل ایفای نقش در نقض حقوق بشر به ویژه سرکوب زنان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ خبر داده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه کانادا این هفدهمین مجموعه تحریم‌های علیه ایران در پی مرگ مشکوک مهسا امینی در بازداشت سپاه پاسداران ایران است. این تحریم‌های تازه همزمان با هشتم مارس، روز جهانی زن اعلام شده و کانادا می‌گوید به تعهد خود به حمایت از دختران و زنان از جمله در ایران پایبند است.

زهره الهیان به دلیل حمایت از مجازات اعدام برای معترضان ایرانی در جنبش «زن، زندگی، آزادی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته و مدیرعامل متروی تهران به دلیل تحمیل حجاب بر زنان ایرانی با استفاده از نیروی قهریه تحریم شده است.

وزیر خارجه کانادا در این بیانیه گفته است «کانادا همیشه از حق زنان و دختران دفاع می‌کند. ادامه به کارگیری شیوه‌های خشن و ظالمانه علیه هرگونه ابراز آزادی، انتخاب و آزادی بیان از سوی رژیم ایران و حامیانش منجر به ایجاد فضایی سرکوبگر شده که در آن زنان و دختران صرفا برای اظهارنظر یا مطالبه حقوق اولیه خود باجراحت و یا حتی مرگ روبرو می‌شوند. پیام ما روشن است این شیوه باید متوقف شود.

در چند ماه گذشته حضور پررنگ ماموران تذکر حجاب و «حجاب‌بانان» در متروی تهران افزایش یافته است. برخی از ماموران با دوربین از عابران فیلم می‌گیرند و گزارش‌هایی از برخوردهای پرخاشگرانه با رهگذران منتشر شده است.