به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۰۶، ۱۴۰۳

محکومیت جهانی حمله تروریستی در مسکو

  

حمله مرگ‌بار روز جمعه سوم فروردین، به یک سالن کنسرت در حومه مسکو که دست‌کم ۱۴۳ کشته بر جای گذاشت، موجی از محکومیت جهانی را به همراه داشته است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «تصاویر وحشتناک هستند و تماشای آن‌ها سخت است.»

او افزود: «بدیهی است که ما هم برای قربانیان متاسفیم و با بازماندگان این حادثه همدردی می‌کنیم.»

سفارت ایالات متحده در روسیه که در اوایل ماه جاری نسبت به حملات «افراط‌گراها» به مسکو هشدار داده بود، در بیانیه‌ای گفت: «صمیمانه به مردم روسیه برای جان‌باختگان و مجروجان تسلیت می‌گوییم.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای این حمله را حمله‌ «تروریستی شنیع و بزدلانه» خواند و گفت: «اعضای شورای امنیت بر لزوم پاسخگو کردن عاملان، سازمان‌دهندگان، تامین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدام مذموم تروریستی و اجرای عدالت برای آنها تاکید کردند.»

اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز همدردی با مردم روسیه گفت که هر حمله‌ علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کند.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، هم در بیانیه‌ای گفت: «ما یک جنگ تمام عیار و همه‌جانبه با ارتش و فدراسیون روسیه به عنوان یک کشور داریم. صرف‌نظر از هر چیز، سرنوشت این جنگ در میدان جنگ تعیین خواهد شد.»

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی؛ رهبر جان باخته اپوزیسیون روسیه، «محکوم کردن این جنایت وحشتناک را وظیفه جامعه جهانی» خواند و تاکید کرد که «همه تلاش‌ها باید برای نجات مردم انجام شود.»

او افزود باید عاملان این جنایت را پیدا کرد و به عدالت سپرد.

همچنین شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز شنبه به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، تسلیت گفت.

آقای شی در پیام خود نوشت که از شنیدن وقوع یک حمله تروریستی جدی در یک سالن کنسرت در استان مسکو روسیه شوکه شده است و تاکید کرد که چین با همه اشکال تروریسم مخالف است، حملات تروریستی را قویا محکوم می‌کند و از تلاش‌های دولت روسیه برای آنچه «حفظ امنیت و ثبات ملی» خواند، قاطعانه حمایت می‌کند.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، نیز این حمله را قتل‌عام توصیف کرد و از جانب دولت ایتالیا این «حمله تروریستی» را محکوم کرد.

وزارت خارجه فرانسه گفت: «تصاویری که از مسکو بیرون می‌آید، وحشتناک است.» پاریس در این بیانیه با مردم روسیه ابراز همدردی کرد.

وزارت خارجه آلمان نیز «تصاویر حمله هولناک به مردم بی گناه در سالن شهر کروکوس در نزدیکی مسکو» را وحشتناک خواند و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

نخست‌وزیر هلند هم این حمله را تروریستی خواند و همدردی کشورش با مردم روسیه را اعلام کرد.

علاوه بر این، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، گفت: «ما حمله تروریستی شنیع در مسکو را قویا محکوم و برای خانواده‌های قربانیان دعا می‌کنیم. هند در این لحظه غم‌انگیز با دولت و مردم فدراسیون روسیه اعلام همبستگی می‌کند.»

نروژ، ژاپن، اسرائیل، مالزی، کوبا، جمهوری اسلامی ایران و شمار دیگری از کشورهای جهان این حمله تروریستی را محکوم کردند.


صدای آمریکا