به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۷، ۱۴۰۲

حمله شماری از "زندانیان عادی اوین" به زندانیان سیاسی

 مهاجمان ضمن فحاشی به زندانیان سیاسی، آنها را تروریست خطاب می کردند.

evin.jpgشماری از زندانیان عادی اوین روز جمعه ۲۵ اسفند، به تعدادی از زندانیان سیاسی در این زندان حمله کردند و آنان را مورد ضرب و شتم خبر دادند.

گزارش های رسیده به بخش فارسی صدای آمریکا حاکی از آن است که از حدود یک سال قبل، زندان بانان از شماری از زندانیان عادی، از جمله وکیل بند چهار و معاون او برای دادن گزارش از زندانیان سیاسی و یا ضرب و شتم آنان استفاده می کند.

بر اساس این گزارش ها، در رویداد روز جمعه، مهاجمان برخلاف گذشته از چاقو و چماق استفاده نکردند و با مشت به زندانیان سیاسی حمله کردند که این موضوع باعث کبودی و کوفتگی بدن شماری از زندانیان سیاسی شد.

مهاجمان ضمن فحاشی به زندانیان سیاسی، آنها را تروریست خطاب می کردند.

یک عضو خانواده یک زندانی سیاسی به صدای آمریکا گفت که برخلاف مهر سال گذشته که ماموران به طور مستقیم در حمله به زندانیان سیاسی دست داشتند، تلاش مدیریت زندان این بوده است تا با استفاده از شماری از زندانیان عادی در «بند چهار سالن سه»، مانع مطالبه گری و یا اعتراض زندانیان سیاسی شود.

گزارش های دریافتی حاکی از آن است که مهاجمان که از طرفداران حکومت انتخاب می شوند، قصد دارند در برخورد با زندانیان سیاسی و سرکوب آنها اهداف زندان بانان و رئیس زندان اوین را اجرا کنند.آنها حتی خواندن سرود و یا صحبت زندانیان سیاسی با یکدیگر را به زندانبانان گزارش می دهند.

بر اساس اطلاعات رسیده به دست صدای آمریکا، مدیریت زندان به آنها رسیدگی می کند و آنان از مزایای بسیاری برخوردارند.

در کنار این موضوع، یکی دیگر از دلایل برخورد با زندانیان سیاسی که در گذشته به تبعید آنان به زندان های دیگر منجر شد، بهره برداری مالی است.

اطلاعات رسیده به صدای آمریکا حاکی از آن است که زندانیان وابسته به حکومت سعی دارند اتاق های متعلق به زندانیان سیاسی را غیر سیاسی کنند و از این راه درآمد کسب کنند.

در این ارتباط، برخی اوقات یک تخت در زندان از طریق همین زندانیان، به قیمت ۳ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

در ارتباط با انتقال زندانیان سیاسی به زندان های دیگر، می توان به نیمه شهریور سال جاری اشاره کرد که به گفته یک منبع آگاه در گفتگو با صدای آمریکا، دست کن ۱۲ زندانی سیاسی در اوین، از جمله در بندهای شش و هشت، به زندان قزل‌حصار منتقل شدند.

این منبع آگاه دلیل انتقال آنها را حمایت از اعتراضات سراسری در سالگرد آن، اعلام کرد.

اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شروع شد.