به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۲۲، ۱۴۰۲

پرچم سوئد در مقر ناتو برافراشته شد

پرچم سوئد روز دوشنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) طی مراسمی رسمی در مقر ناتو در بروکسل برافراشته شد و پیوستن کشور پادشاهی سوئد به پیمان اطلس شمالی به عنوان سی و دومین عضو با این مراسم نمادین تکمیل گردید.


به این ترتیب با گذشت بیش از دو سال از تهاجم روسیه به اوکراین، جایگاه این کشور شمال اروپا که درصدد بود تا به عنوان عضوی از ائتلاف ناتو زیر چتر امنیتی این پیمان در آید، تثبیت شد.


اولف کریسترسسون، نخست وزیر سوئد و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در این مراسم که روز دوشنبه روز دوشنبه زیر باران مداوم در مقر ناتو در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، حضور داشتند. آن گاه حوالی ظهر، همزمان به نواخته شدن سرود ملی سوئد، پرچم آبی و زرد این کشور در میان دایره پرچم‌های اعضای دیگر ناتو به اهتزاز در آمد.


 اندکی پیش از به اهتزاز در آمدن پرچم آبی و زرد سوئد در کنار ۳۱ پرچم دیگر گفت: «اکنون ناتو بزرگتر و قوی‌تر شده است.»


او در حضور نخست وزیر سوئد اعلام کرد: «وقتی رئیس جمهور روسیه، پوتین دو سال پیش حمله خود به اوکراین را آغاز کرد، خواهان ناتو ضعیف‌تر و کنترل بیشتر بر همسایگان خود بود. او می‌خواست اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل نابود کند. اما شکست خورد.»


سوئد با پیوستن رسمی به ناتو در پنجشنبه گذشته، چندین دهه سیاست بی‌طرفی از پایان جنگ جهانی دوم به این سو را کنار گذاشت. همسایه این کشور یعنی فنلاند سال گذشته در اقدام تاریخی دیگری پس از سال‌ها عدم تعهد نظامی به ناتو پیوسته بود.

 یورونیوز فارسی