به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۰۷، ۱۴۰۳

جزییات خودکشی دکتر «پرستو بخشی»، متخصص قلب و عروق در لرستان

 بر اساس اطلاعاتی که «ایران‌وایر» از جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی به‌دست آورده، دکتر «پرستو بخشی»، ۳۴ ساله و متخصص بیماری‌های قلب و عروق، در زمان گذراندن طرح پزشکی، در محل سکونت خود در بیمارستان «نورآباد» دلفان در استان لرستان دست به خودکشی زده است.


متاسفانه زمان دقیق این اتفاق مشخص نیست، اما به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان دلفان، چند تن از پرسنل بیمارستان شامگاه شنبه، چهارم فروردین ۱۴۰۳، جسد دکتر «پرستو بخشی» را در پانسیون بیمارستان یافته‌اند.


یک استاد دانشگاه و یک مقام نظام پزشکی در ایران تایید کرده‌اند که «پرستو بخشی» به عنوان پزشک آنکال در بیمارستان نورآباد در حال طبابت بود که یک بیمار بدحال قصد مراجعه به اتاق این پزشک را داشت، اما به علت تأخیر در ویزیت وارد اتاق وی گشته و با پیکر بی‌جان او مواجه شد.


همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلفان به خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفته بود: «یک پزشک متخصص بیمارستان ابن سینا این شهرستان دچار مرگ ناگهانی شده است.»


یوسف رضا جهانی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلفان در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد: «این مرحومه با رضایت خود بیمارستان ابن سینا دلفان را انتخاب و چهار روز پیش در این مرکز درمانی مشغول کار می‌شود.»


در ادامه پدیده خودکشی سریالی در میان پزشکان جوان در ایران، مقامات و مسولان اعلام کرده‌اند که این خانم دکتر در پی «فشار فراوان در محل کار» خودکشی کرده است.


در همین زمینه، «علی سلحشور»، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی ایران مدعی شد که: «خانم دکتر بخشی پس از دو ترومای بزرگ یعنی از دست دادن پدر و مادر خود، با یک سال تاخیر طرح خود را آغاز کردند. همچنین وزارت بهداشت کمکی به جابجایی محل طرح ایشان نکردند.»


این مقام سازمان نظام پزشکی همچنین ادعا کرد که خانم پرستو بخشی در لیست سیاه وزارت‌خانه قرار داشته است.


یکی از اساتید داخلی و گوارش که نخواست نامش فاش شود عنوان کرد: «بیمارستان رحیمی خرم‌آباد نهایت بی‌انصافی، توهین و تحقیر را در حق ایشان انجام دادند. حقوق ایشان و متخصص دیگر قلب طرحی را نصف پرداخت کردند! به دلیل اینکه مسوول آموزش بیمارستان رحیمی نامه‌ای به ریاست بیمارستان نوشته بودند و در آخر این اتفاق ناگوار و فاجعه رخ می‌دهد.»


محمدرضا اسدی، عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در واکنش به مرگ دکتر «پرستو بخشی» اظهار داشت: «شاید تنها با پیگیری علل درگذشت مرحوم خانم دکتر پرستو بخشی بتوان جلوی دومینوی فاجعه‌بار خودکشی پزشکان و دستیاران که با بی‌توجهی یا سوءمدیریت برخی مسوولان، نظام سلامت کشور را با تهدید جدی مواجه کرده، گرفت تا مانع خودکشی بعدی شد. قطعا عوامل انسانی دخیل در این امر قابل شناسایی و مجازات هستند.»


در ادامه واکنش‌ها به مرگ این خانم دکتر، علاالدین شیخی، رئیس هیات مدیره نظام پزشکی خرم‌آباد اعلام کرد: «با جدیت در حال پیگیری موضوع هستیم و نظام پزشکی دفاع از حقوق پزشکان به خصوص پزشکان جوان را از اولویت‌ها کاری خود می‌داند.»


 نتایج تحقیق انجمن روانپزشکی در سال گذشته مشخص شد که طی سال‌های قبل آمار خودکشی در جامعه پزشکی ۳.۱ تا پنج برابر افزایش پیدا کرده است.