به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۱، ۱۴۰۳

سخنگوی دولت رئیسی در جواب سخنان روحانی درباره اعتراضات آبان ۹۸ او را دروغگو خواند

 

طرح جزییاتی از چگونگی افزایش ناگهانی و شدید قیمت بنزین در آبان ۹۸ که منجر به شکل‌گیری اعتراضاتی سراسری در آن زمان شد و افشای نقش ابراهیم رئیسی از سوی حسن روحانی، با واکنش‌هایی همراه شده است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت رئیسی، روحانی را به «دروغ‌گویی» متهم کرد.


سپهر خلجی، رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت ابراهیم رئیسی روز جمعه ۱۰ فروردین در حساب ایکس خود نوشت: «همین دروغ‌گویی‌هاست که باعث رد صلاحیت می‌شود!»


اشاره خلجی به رد صلاحیت حسن روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری است.


سخنگوی دولت رئیسی در ادامه گفت موضوع گرانی بنزین در سال ۹۸ پیش از مطرح شدن در جلسه هماهنگی سران قوا، در دولت روحانی تصویب شده بود و طرح آن در جلسه سران قوا صرفا جنبه اطلاع‌رسانی داشت.


وب‌سایت حسن روحانی روز جمعه در مطلبی با تیتر «چطور صبح جمعه فهمیدم؟!»، اظهارات رییس‌جمهوری پیشین را در دیدار با اعضای تحریریه روزنامه اعتماد در روز ۲۵ بهمن‌ گذشته منتشر کرد.


بر اساس این گزارش، روحانی در این دیدار بار دیگر ادعای پیشین خود را مبنی بر اینکه از زمان اجرای تصمیم افزایش قیمت بنزین خبر نداشته، تکرار کرد.


او گفت: «صبح که بیدار شدم نماز صبح بخوانم دیدم زیرنویس کرده که بنزین دیشب گران شده است. برای من عجیب نبود، چون اختیار داده بودم به شورای امنیت کشور. برایم این عجیب بود که چرا شب به من نگفتند. پس اینکه من می‌گویم صبح متوجه شدم، راست و دقیق است.»



ابراز بی‌اطلاعی روحانی در حالی است که خود او در همین دیدار گفت پیش‌تر به اعضای دولتش درباره گران شدن بنزین گفته بود: «لازم نیست زمان آن را با من چک کنید. خودتان بروید و اجرا کنید.»


افزایش شبانه قیمت بنزین در جمعه ۲۴ آبان‌ سال ۱۳۹۸ منجر به اعتراضات سراسری در بیش از ۱۰۰ شهر ایران شد که در پی آن دست‌کم ۱۰ هزار نفر طی زمان اعتراضات و ماه‌های پس از آن بازداشت و بر اساس گزارش رویترز هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان کشته شدند.


عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر وقت کشور، مصوبه افزایش قیمت بنزین را «تصمیم کل کشور» خوانده بود که «از یک سال قبل» از آن بررسی شده بود.


روحانی در آن زمان ریاست شورای عالی امنیت کشور را نیز بر عهده داشت.


حسین ذوالفقاری،‌ معاون وقت انتظامی و امنیتی وزارت کشور، ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ در یک نشست خبری گفت:‌ «تمام کسانی که روز جمعه گفتند ما نمی‌دانستیم،‌ تمام مواضع دوستان و مسئولان محترم به صورت مستند وجود دارد.»


او اشاره کرد مستندات تاریخ، روز،‌ ساعت و نهاد اطلاع‌دهنده به مجموعه‌ها وجود دارد و در صورت لزوم می‌تواند اعلام شود.


محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران نیز گفت: «نباید مثل آن فردی که گفت من شب خوابیدم و صبح بیدار شدم و دیدم بنزین گران شده است، نسبت به مسایل تدبیر صورت گیرد.»


سخنگوی دولت رئیسی در واکنش خود به اظهارات اخیر روحانی نوشت: «تنها نحوه هزینه‌کردِ درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین در جلسه سران تصویب می‌شود نه زمان و چگونگی اجرای آن.»


او از اقدامات دولت کنونی در حذف دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز دفاع کرد و افزود که رئیسی پیش از این اقدام «افکار عمومی را جریان گذاشت».


در روزهای اخیر و هم‌زمان با افزایش کرایه‌ها، اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از محدودیت سوخت‌رسانی موسوم به طرح کدینگ در دست‌کم ۱۳ استان مسافرپذیر ایران است.


پیش از نوروز نیز رسانه‌ها در ایران از بروز مشکلات متعدد برای مردم به دلیل محدودیت‌های جدید در سوخت‌گیری و استانی شدن کارت‌های سوخت خبر داده و از فروش بنزین تا لیتری ۲۰ هزار تومان به صورت آزاد گزارش دادند.