به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۴۰۳

محمد مخبر جانشین ابراهیم رئيسی شد

  

خامنه‌ای پنج روز عزای عمومی اعلام کرد

آیت‌‌الله خامنه‌ای در پیام خود در پی کشته‌شدن ابراهیم رئیسی نوشت: «آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.»

اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی در این زمینه می‌گوید: «در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت های وی را بر عهده می‌گیرد و شورائی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می کند.»

محمد مخبر دزفولی پیش از آن که معاون اول ابراهیم رئیسی شود، نزدیک به ۱۵ سال رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام»، یک از ثروتمندترین مجموعه‌های اقتصادی جمهوری اسلامی بود. این ستاد مستقیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و به هیچ‌‌‌ نهادی پاسخگو نیست.

این ستاد که تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود و به هیچ جای دیگری پاسخ‌گو نیست، در طی چند دهه به بنگاه اقتصادی عظیمی تبدیل شده است که ثروتی نجومی دارد و دامنه فعالیت‌های آن در تمام حوزه‌های ممکن گسترش یافته است.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱، زمانی که ستاد اجرایی فرمان امام و محمد مخبر، رئیس وقت آن را تحریم کرد،‌ این ستاد را «یک هیولای تجاری» توصیف کرد که «تقریبا در همه بخش‌های اقتصاد ایران از جمله انرژی، مخابرات، و خدمات مالی سهیم است.»


* خامنه‌ای پنج روز عزای عمومی اعلام کرد
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمت‌گزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه‌روزی‌اش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.
در این حادثه‌ی سنگین شخصیت‌های برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم و به ملت عزیز ایران تسلیت می‌گویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت می‌کنم.


* علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه شد
در پی تشکیل هیات دولت به ریاست محمد مخبر،  با تصویب هیئت دولت، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.
علی باقری کنی، متولد ۱۳۴۶، از سال ۱۴۰۰ معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکرات احیای برجام در وین بود.
او فرزند محمدباقر باقری کنی از اعضای سابق مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت امنای موسسه جامعه الصادق و برادرزاده محمدرضا مهدوی کنی است.


* تسلیت اتحادیه اروپا
«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد حامل او در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.


* رجب طیب اردوغان تسلیت گفت
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه بالگرد را تسلیت گفت و تاکید کرد: ترکیه در این مواقع سخت و غم انگیز، مانند همیشه در کنار همسایه خود ایران خواهد بود.
در پیام اردوغان آمده است: از خداوند متعال برای همکار عزیزم، برادرم و رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ابراهیم رئیسی که با خبر شدیم متأسفانه در سانحه بالگرد دار فانی را وداع گفت، طلب رحمت می‌کنم. برای وزیر امور خارجه ایران و سایر کسانی که در هلیکوپتر جان خود را از دست دادند نیز آرزوی رحمت الهی دارم.
رئیس جمهور ترکیه افزود: اینجانب تسلیت عمیق خود را به ملت و دولت دوست و برادر ایران، بویژه به جناب آقای علی خامنه ای رهبر ایران و خانواده معظم رئیسی و سایر درگذشتگان عرض می کنم.
او نوشت: من به عنوان یک همکار که شخصا شاهد تلاش های ایشان برای آرامش مردم ایران و منطقه در دوران مسئولیت بودم، با احترام و سپاس از آقای رئیسی یاد می‌کنم.


* ولادیمیر پوتین از ابراهیم رئیسی تمجید کرد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی از ابراهیم رئیسی تمجید کرد.
در این پیام آمده است که ابراهیم رئیسی «سیاستمداری برجسته بود که تمام زندگی خود را وقف خدمت به میهن خود کرد.»
«او مشارکت شخصی ارزشمندی در پیشبرد روابط خوب همسایگی میان دو کشور و تلاش زیادی برای رساندن آن به سطح مشارکت استراتژیک داشت.»


* ظریف: آمریکا «یکی از مقصران اصلی» است
محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران، دولت آمریکا را «یکی از مقصران اصلی» سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او دانست.
رسانه‌های ایران به نقل از او نوشتند: «یکی از مقصران اصلی فاجعه دیروز ایالات متحده آمریکا بود که علی رغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، فروش قطعات هواپیما و هوانوردی را به ایران تحریم کرده و اجازه نمی‌دهد که مردم ایران از امکانات خوب هوانوردی برخوردار باشند.»
به گزارش رسانه‌های ایران، بالگرد حامل آقای رئیسی «بل ۲۱۲» ساخت آمریکا بود.


* اعلام عزای عمومی در پاکستان و لبنان
در پاکستان و لبنان در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد، عزای عمومی اعلام شده است.
شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در پستی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن «تسلیت عمیق به ملت ایران» اعلام کرد: «پاکستان به احترام رئیس‌جمهور رئیسی و همراهانش و در همدردی با (کشور) برادر ایران، یک روز عزای عمومی اعلام می‌کند و پرچم کشور نیمه‌برافراشته خواهد شد.»
لبنان هم سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
حزب‌الله لبنان هم که از حمایت ایران برخوردار است، ضمن تسلیت «عمیق»، ابراهیم رئیسی را «محافظ» گروه‌های ضداسرائیل در منطقه توصیف کرد.


* الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان تسلیت گفت
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان، مرگ ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش را تسلیت گفت.
او آخرین مقام‌ عالی یک کشور خارجی بود که با آقای رئیسی دیدار کرد.
آقای علی‌اف در پیام خود گفت: «از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، ضایعه سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به‌شدت متاثر شدیم.»
جمهوری آذربایجان در چند سال‌ گذشته روابط پر فراز و نشیبی با ایران داشته است به‌ویژه به خاطر نزدیکی روابطش با اسرائیل و همچنین پس از حمله یک نفر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در سال ۱۴۰۱.
رئیسی و آقای علی‌اف در مراسم افتتاح سد مشترک قیزقلعه سی بر رودخانه مرزی ارس به حضور داشتند و بالگرد آقای رئیسی در راه بازگشت سقوط کرد.


* نخست وزیر هند و عراق کشته‌شدن ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز دوشنبه گفت که از درگذشت غم‌انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران «عمیقاً متأسف و شوکه شده است».
آقای مودی در توییتر قبلی خود نوشت: «از صمیم قلب به خانواده او و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این زمان غم انگیز در کنار ایران می‌ایستد.»
محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق هم در پیامی کشته‌شدن ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت.


* حماس کشته‌شدن رئیسی و امیرعبداللهیان را تسلیت گفت
حماس در بیانیه‌ای کشته‌شدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و نماینده ولی فقیه و امام جمعه و استاندار تبریز را تسلیت گفت.
این گروه فلسطینی که از حمایت ایران برخوردار است و اکنون مشغول جنگ با اسرائیل است در بیانیه خود نوشته «ما احساس غم و اندوه مشترک خود را با ملت برادر ایران و همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران در این حادثه دردناک و دردناک اعلام می کنیم که جان گروهی از بهترین رهبران ایران را گرفت.»
این گروه از سوی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شد.

* بیانیه انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در مورد مرگ ابراهیم رئیسی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
در شب هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ ابراهیم رییسی از اعضای شورای عالی امنیت ملی در حکومت اسلامی بود. او نه تنها در باز گذاشتن آسمان ایران و شلیک به پرواز PS752 نقش داشت بلکه از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر کرد و به عنوان رییس قوه‌ی قضاییه تمام تلاشش را به کار بست تا تلاش خانواده‌ها در ایران برای یافتن حقیقت با بن‌بست مواجه شود.
او پیش از این عنوان قاضی مرگ را یدک می‌کشید. او در جنایات تابستان ۱۳۶۷ که در کانادا به عنوان جنایت علیه بشریت شناخته می‌شود نقش اساسی داشت و در کشتارهای بسیار دیگر در ایران چون کشتار دی‌ماه ۱۳۹۶ ، آبان خونین و انقلاب زن، زندگی، آزادی مسوولیت به عهده داشت.
انجمن خانواده‌های پرواز یکی از اولین تجمعات خود در کانادا را در روزی برگزار کرد که ابراهیم رییسی به عنوان ریاست جمهوری حکومت اسلامی مسوولیتش را آغاز کرد. در پنجم آگوست ۲۰۲۱ هزاران نفر به دعوت انجمن به خیابان‌های تورنتو آمدند تا حضور یک جنایتکار را در چنین مقامی محکوم کنند.
ما خواستار محاکمه و‌ مجازات او در دادگاهی عادلانه بودیم تا به جرایم خود اعتراف کند و طعم مجازات را بچشد. این فرصت از ما گرفته شد اما باید گفت از مرگ او متاسف نیستیم. ما قاتلین فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.