به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۵، ۱۴۰۳

رسول‌اف: مخفیانه فیلم ساختن نیاز به بیست سال تجربه دارد

 محمد رسول‌اف که آخرین فیلمش به نام «دانۀ انجیر معابد» شب گذشته – ۴ خرداد – در بخش اصلی جشنوارۀ کن و در حضور خود او نمایش داده شد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه می‌گوید که قصد دارد بزودی فیلم‌های دیگری را بر اساس تجربیاتش از زندان بسازد. برندگان جوائز بخش مسابقۀ فستیوال کن امشب – شنبه ۵ خرداد -  مشخص خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه که به کارگردانی استادانۀ فیلم «دانۀ انجیر معابد»، به‌رغم فیلمبرداری مخفیانه و بدون مجوز در ایران اشاره دارد، از محمد رسول‌اف می‌پرسد «واقعاً فیلمبرداری پنهانی در ایران یعنی چه؟»


رسول‌اف پاسخ می‌دهد که برای چنین کاری «باید بیست سال تجربه و آموزش داشت... هرقدر بیشتر با بازجویی‌ها و سرویس‌های مخفی (امنیتی) آشنا باشید، بهتر یاد خواهید گرفت که چگونه از دست آنها خلاص شوید. مثلاً وقتی می‌بینید که آنها ایمیل‌های شما را به خودتان نشان می‌دهند، یاد می‌گیرید که چگونه آنها را بنویسید. یا وقتی مدارک گردش حساب بانک‌ را نشان می‌دهند، می‌فهمید که نباید از کارت بانکی استفاده کنید. هر بار، در ارتباط و تماس با آنها، متوجه می‌شوید که چطور شما را پیدا می‌کنند و چه باید کرد که دفعۀ بعد شما را پیدا نکنند. من متوجه هستم که وضعیت من کمی جنبۀ گانگستری دارد، ولی زندان جای خوبی برای آموختن این چیزهاست.»

رسول‌اف در پاسخ به این پرسش که چرا در جشنوارۀ کن، عکس‌های دو بازیگر فیلمش را در دست داشت، می‌گوید: «گروه فیلمبرداری که در ایران مانده تحت فشار و تهدید قرار دارد. مدیر فیلمبرداری، مسئول چهره‌پردازی، طراح لباس، طراح دکور... همۀ کسانی که برای فیلم زحمت کشیدند، تحت فشار و ارعاب قرار دارند. من چون دو دست بیشتر ندارم، عکس‌های دو بازیگر را نشان دادم.»


رسول‌اف معتقد است که اعمال فشار سیاسی بر رژیم جمهوری اسلامی، می‌تواند از سرکوب و سانسور هنرمندان جلوگیری کند. او در عین حال آگاه است که امید داشتن به این فشار سیاسی شاید «ایده‌آلیستی» باشد اما به هرحال تنها راه برای ایجاد تحولات است.


خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌پرسد: «شما نسبت به نابودی دیکتاتوری ابراز امیدواری کردید. این امید بر چه اساسی است؟» رسول‌اف پاسخ می‌دهد: «حدود دو سال پیش که جنبش زن، زندگی، آزادی شروع شد، هیچکس تصور نمی‌کرد که در واکنش به مرگ مهسا امینی، مردم به چنین اعتراضاتی دست بزنند. من فکر می‌کنم ملت ایران به شدت خشمگین است و فقط منتظر فرصت برای ابراز آن است.»


رسول‌اف در بارۀ آیندۀ حرفه‌ای‌اش می‌گوید: «برنامه‌ای برای بازگشت فوری به ایران ندارم. اما به کار ادامه خواهم داد و فیلم خواهم ساخت. خیلی زود پروژۀ دیگری را شروع می‌کنم. شاید یک فیلم انیمیشن، مثلاً با شخصیت‌هایی که از خمیر مجسمه‌سازی درست می‌شوند، یا چیزی دیگر. در هرصورت مطمئنم که خیلی زود از تجربۀ زندان الهام خواهم گرفت.»


مراسم پایانی جشنوارۀ کن امشب – شنبه ۵ خرداد – برگزار خواهد شد. معلوم نیست که فیلم «دانۀ انجیر معابد» جایزه‌ای دریافت خواهد کرد یا خیر.

رادیو فرانسه