به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۴۰۳

خنثی شدن توطئه جمهوری اسلامی در اردن هاشمی

 

jordan.jpg

ایران بریفینگ: به گفته دو منبع اردنی آگاه، مقامات امنیتی یک توطئه مشکوک به‌رهبری جمهوری‌اسلامی برای قاچاق سلاح به این کشور را، برای کمک به مخالفان پادشاهی اردن در انجام اقدامات خرابکارانه خنثی کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این تسلیحات از طریق نیروهای نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه به یک هسته اخوان المسلمین در اردن که با شاخه نظامی اما انبار این تسلیحات زمانی‌که یک هسته خرابکاری از اردنی‌های فلسطینی تبار در اوایل فروردین ماه دستگیر شدند، ضبط شد. این دو منبع اردنی که به‌دلیل مسائل امنیتی خواستند نامشان فاش نشود، مشخص نکردند که چه سلاح‌هایی در حمله فروردین ماه کشف و ضبط شده است، اگرچه گفته شده است که در ماه‌های اخیر سرویس‌های امنیتی تلاش‌های متعدد جمهوری‌اسلامی و گروه‌های متحدش برای قاچاق اسلحه از جمله مین‌، مواد منفجره، اسلحه‌های کلاشنیکف و راکت‌های کاتیوشا ۱۰۷ میلی‌متری را خنثی کرده‌اند.

توطئه و دستگیری‌هایی که برای اولین‌بار توسط این دو منبع آگاه گزارش شد، در زمان تنش‌های سرسام‌آور خاورمیانه و اسرائیل در حال جنگ در غزه با حماس و توسط بخشی از شبکه «محور مقاومت» جمهوری‌اسلامی صورت گرفته‌ است. آنها گفتند که هدف از این توطئه بی‌ثبات کردن اردن به‌عنوان کشوری است که می‌تواند به نقطه عطف منطقه‌ای در بحران غزه تبدیل شود.

همچنین اردن میزبان یک پایگاه نظامی ایالات متحده است و با اسرائیل و همچنین سوریه و عراق مرز مشترک دارد که هر دو خانه شبه نظامیان مورد حمایت حکومت ایران هستند. به گفته منابع اردنی، بیشتر جریان مخفیانه تسلیحات به این کشور به سمت اراضی فلسطینی کرانه باختری، همسایه تحت اشغال اسرائیل بوده است.

با این‌حال، برخی از سلاح‌ها، از جمله سلاح‌هایی که در فروردین ماه ضبط شد؛ برای استفاده در اردن توسط گروه اخوان المسلمین وابسته به شبه نظامیان حماس در نظر گرفته شده بود. یک منبع آگاه به ‌مسائل امنیتی گفت: «آنها این سلاح‌ها را در گودال‌هایی به‌نام نقاط مرده پنهان می‌کنند، از طریق جی‌پی‌اس موقعیت آنها را می‌گیرند و از محل آنها عکس می‌گیرند و سپس به افرادشان دستور می‌دهند که آنها را از آنجا بازیابی کنند.»